انجمن یوزپلنگ ایرانی: باید جاده‌ها را برای یوزها ایمن‌ کرد

یک توله یوز ماده در تاریخ ۱۴ مرداد به دلیل تصادف در جاده عباس‌آباد استان سمنان تلف شد

«سازمان حفاظت محیط‌ زیست به‌تنهایی نمی‌تواند از یوزها محافظت کند» - Fararu

در پی تلف شدن یک توله یوز ماده در جاده عباس‌آباد، مرتضی پورمیرزای، مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی، بر ضرورت ایمن‌سازی جاده‌ها در مسیر عبوری یوزها تاکید کرد و گفت علاوه بر سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور ناجا نیز باید برای مراقبت از یوزها اقدام‌هایی را انجام دهند.

به گفته مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی، حصار‌کشی و نورپردازی جاده‌ها سبب می‌شود هم رانندگان یوزها را در جاده‌ها ببینند و هم یوزها در تاریکی شب به چراغ‌های ماشین‌ها خیره نشوند تا چنین اتفاق‌هایی دوباره رخ ندهد.

او با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی متولی ایمن‌سازی جاده‌ها است، گفت: «سازمان حفاظت محیط‌ زیست به‌تنهایی نمی‌تواند از یوزها محافظت کند.» به گفته پورمیرزای، جاده عباس‌آباد یکی از مسیرهای اصلی عبور یوز است و وزارت راه و شهرسازی باید اهمیت آن را درک کند و اقدام‌های موردنیاز را انجام دهد.

این کنشگر حیات‌ وحش با اشاره به اینکه در دو سمت جاده عباس‌آباد دو زیستگاه اصلی و خوب یوز قرار دارد، تاکید کرد: «فنس‌کشی، نورپردازی و پل زدن مناسب موجب می‌شود مسیر رفت‌وآمد یوزها ایمن شود و سوانح کمتری در آن رخ دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پورمیرزای در ادامه، به وظایف سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای مراقبت از یوزها در ایران اشاره کرد و افزود: «یوزها باید قلاده‌گذاری شوند تا با ردیاب قلاده متوجه شویم چه زمانی به جاده نزدیک می‌شوند. این‌گونه می‌توانیم تلفات را کنترل کنیم و در شرایط‌ بحرانی مانند وضعیت فعلی، تنها نقاطی پروژکتورکشی شوند که ردیاب وجود یوز را به ما نشان می‌دهد.»

به گفته او، کمترین فایده قلاده‌گذاری یوزها این است که حدود موقعیت مکانی آن‌ها مشخص می‌شود و در این صورت، دور کردنشان از جاده هم کار آسان‌تری است.

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی درباره وظایف پلیس راهور برای حفاظت از زیستگاه‌های یوز ایرانی به خبرگزاری ایسنا گفت: «پلیس راهور باید در زمینه کاهش سرعت اعمال قانون کند. در حال حاضر، تابلوها را عوض کرده و سرعت مجاز را به ۸۰ کیلومتر رسانده‌اند اما دوربین‌های کنترل سرعت عددی بالاتر ۸۰ کیلومتر را ثبت می‌کنند و تنها تابلوها تعویض شده‌اند.»

او تاکید کرد: «وجود دوربین‌ الزاما به کاهش سرعت خودروها در طول مسیر منجر نمی‌شوند چرا که تنها در محدوده دوربین، سرعت خود را کم می‌کنند و پس از گذر از دوربین، با سرعت بالای قبلی به مسیر خود ادامه می‌دهند.»

پورمیرزای پیش‌تر نیز گفته بود: «شکی نیست که اوضاع یوز ایرانی بحرانی است و دولت و کارشناسان در کنار فعالان محیط‌ زیست باید برای تغییر این اوضاع تلاش کنند.»

روز جمعه ۱۴ مرداد، یک توله یوز به دلیل تصادف در جاده عباس‌آباد استان سمنان تلف شد. اندکی پس از انتشار خبر این حادثه، سازمان حفاظت محیط‌ زیست اعلام کرد که توله یوز تلف‌شده ماده بود.

انجمن یوزپلنگ ایرانی پیش‌تر اعلام کرده بود که تعداد قطعی یوزپلنگ‌های آسیایی در حال حاضر ۱۳ قلاده است و با احتساب یوزهایی که شناسایی نشده‌اند، جمعیت این گونه جانوری در ایران احتمالا کمتر از ۳۰ قلاده است.

توله یوز تلف‌شده می‌توانست در احیای گونه نادر یوزپلنگ آسیایی در ایران کمک کند؛ به‌خصوص اینکه طبق سرشماری سازمان حفاظت محیط زیست، از میان یوزهای شناسایی‌شده تنها سه یوز ماده‌اند و این یعنی یوزپلنگ آسیایی که گفته می‌شود پارک ملی توران، یکی از آخرین زیستگاه‌های آن است، در معرض خطر انقراض جدی قرار دارد.

نگرانی‌ها درباره خطر انقراض یوزپلنگ ایرانی با سزارین «ایران»، یوزپلنگ ماده در اسارت، و مرگ دو توله او پس از تولد افزایش یافت. «ایران» یکی از معدود یوزهای ماده در ایران است و بارداری او می‌تواند این گونه جانوری را از خطر انقراض نجات دهد اما کارشناسان می‌گویند سزارین غیرضروری احتمالا  شانس بارداری دوباره را از «ایران» گرفته است.

خطر انقراض یوزپلنگ ایرانی در حالی هر روز بیشتر می‌شود که هومن جوکار، فعال محیط زیست و مدیر پیشین پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، به همراه جمعی دیگر از کنشگران محیط‌ زیست از سال ۱۳۹۶ تاکنون با اتهام «جاسوسی» در زندان به سر می‌برد.