زایمان زودهنگام؛ عامل نارس بودن توله‌های «ایران»

«درحالی که تیم محیط زیست در تشخیص جنسیت توله‌ها اشتباه فاحشی کردند، از آن‌ها نمی‌توان انتظاری داشت»

گفته می‌شود که توله‌های متولد شده اختلال ژنتیکی دارند- منبع تصویر: doe.ir

در حالی که تولد سه توله یوزپلنگ ایرانی نخست موجی از خوشحالی در میان حامیان محیط زیست ایجاد کرده بود، خبر مرگ یکی از توله‌ها نگرانی از سلامت سایر توله‌های به دنیا آمده را افزایش داد. با توجه به اینکه این‌گونه جانوری در خطر انقراض قرار دارد، بحث‌های مختلفی در زمینه علت مرگ زودهنگام توله یوزپلنگ مادر که نامش «ایران» است، مطرح شد.

علی‌اصغر خانی، نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، در این زمینه گفت: «دلیل تلف شدن یک قلاده از توله‌یوزها مشخص نیست، ولی طبق اطلاعات سازمان محیط زیست، توله یوز کالبدشکافی شده و دلیل تلف شدن آن یک مشکل مادرزادی گزارش شده است، در حالی که برخی گزارش‌های رسیده به ما حاکی از نارس بودن توله‌ها به علت زایمان زودهنگام یوزپلنگ مادر است.»

او در گفت‌وگو با تسنیم، ناتوانی در شناسایی جنسیت توله‌ها را نشان ضعف تیم دامپزشکی ناظر بر توله‌ها دانست و افزود: «چه انتظاری از تیم پزشکی سازمان حفاظت محیط زیست می‌توان داشت، درحالی که در تشخیص جنسیت توله‌ها، آن‌هم پس از چند روز، اشتباه فاحشی کردند.»

اشاره این نماینده مجلس به اطلاعیه‌ای است که سازمان محیط زیست در ابتدا منتشر کد. در آن اطلاعیه آمده بود که جنسیت توله‌های متولد شده «ماده» است و این امر در آینده به زاد و ولد بیشتر و افزایش تعداد یوزپلنگ‌ها کمک می‌کند، اما اندکی بعد اعلام شد که بررسی ابتدایی اشتباه بوده و جنسیت توله‌ها «نر» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند هنگام تولد این سه توله‌یوز اعلام شد که حال هر سه آن‌ها بعد از زایمان صحرایی مادرشان خوب است،‌ روز چهارشنبه، ۱۴ اردیبهشت، یکی از توله‌ها تلف شد. کارشناسان سازمان محیط زیست درباره مرگ این توله گفتند که از زمان تولد ضعیف بوده است و بعد از کالبدشکافی، علت تلف شدن ناهنجاری مادرزادی شش چپ و چسبندگی ریه اعلام شد.

از سوی دیگر، گفته می‌شود که توله‌های متولد شده اختلال ژنتیکی دارند.

به گزارش ایسنا، بهرنگ اکرامی، دامپزشک متخصص مامایی و بیماری‌های تولید‌مثل، با اشاره به احتمال وجود اختلال ژنتیکی در فرزندان «ایران»، گفت که یکی از توله‌ها به همین علت تلف شده است.

او با اشاره به احتمال خویشاوندی دو یوزپلنگ نر و ماده که سه‌قلوها از آمیزش آن‌ها حاصل شده‌اند، گفت: «یوزپلنگ نر به نام فیروز و یوزپلنگ ماده به نام ایران از میاندشت گرفته شده بودند و احتمال این که خویشاوندی زیادی بین آن‌ها وجود داشته باشد، بالا است. فیروز ۱۰ سال در توران بوده و ممکن است ماده‌های منطقه، دختران او باشند. باید از نرهای مناطق دیگر استفاده، و تنوع ژنتیکی بیشتر شود.