فریبا عادل‌خواه، شهروند ایرانی‌-فرانسوی، از زندان اوین به مرخصی رفت

احتمال تمدید مرخصی عاد‌ل‌خواه وجود دارد

مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در واکنش به بازگردانده شدن فریبا عادل‌خواه به زندان، گفت که زندانی کردن او هیچ توجیهی ندارد- عکس از هرانا

وکیل فریبا عادل‌خواه، شهروند ایرانی‌-فرانسوی که از خرداد سال ۱۳۹۸ حین سفر به ایران بازداشت و زندانی شد، از زندان اوین تهران به مرخصی پنج روزه رفت.

حجت کرمانی، وکیل فریبا عادل‌خواه، روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱، با تایید اعزام موکلش به «مرخصی پنج‌روزه»، گفت فریبا عادل‌خواه از مرخصی استحقاقی استفاده کرده است.

او گفت که احتمال تمدید مرخصی عادل‌‎خواه وجود دارد و درخواست استفاده از مرخصی بیشتر را مطرح می‌‌کند اما بستگی دارد که قوه قضاییه بپذیرد یا نه.

کرمانی درباره احتمال تبادل این شهروند ایرانی-‌فرانسوی نیز گفت: «من وکیل پرونده عادل‌خواه هستم و از بعد حقوقی، امور او را پیگیری می‌کنم اما مسئله تبادل بستگی به تصمیم دو کشور دارد و مقوله‌ای سیاسی است.»

فریبا عادل‌خواه، شهروند ایرانی-فرانسوی و پژوهشگر مرکز مطالعات علوم سیاسی پاریس، هنگام سفر به ایران در ۱۵ خرداد ۱۳۹۸، به‌دست نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد.

ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، فریبا عادل‌خواه را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم کرد.

عادل‌خواه و وکلایش این اتهام‌ها را رد کردند. با این حال، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران در تیرماه ۱۳۹۹، حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برای عادل‌خواه را که بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال آن قابل اجرا است، عینا تایید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند ماه پس از این حکم، قوه قضاییه جمهوری اسلامی عادل‌خواه را در مهر ۱۳۹۹ پس از ۱۵ ماه بازداشت و زندان، با پابند الکترونیک و دریافت وثیقه، از زندان آزاد کرد اما در دی‌ماه ۱۴۰۰ «حکم آزادی عادل‌خواه با پابند الکترونیک» را لغو و این شهروند ایرانی-‌فرانسوی را بار دیگر به زندان بازگرداند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در واکنش به بازگردانده شدن فریبا عادل‌خواه به زندان، گفت که زندانی کردن او هیچ توجیهی ندارد و عادل‌خواه باید بدون قید و شرط آزاد شود.

وزارت خارجه فرانسه نیز در ۲۲ دی ۱۴۰۰، در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدام قوه قضاییه جمهوری اسلامی به بازگرداندن این پژوهشگر ایرانی‌ـ‌فرانسوی به زندان، خواستار آزادی فوری او شد و افزود: «اقدام ایران فقط می‌تواند پیامدهای منفی بر روابط فرانسه و جمهوری اسلامی داشته باشد.»

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز در واکنش به لغو آزادی عادل‌خواه، با تاکید بر اینکه بازداشت مجدد او مبنای قانونی نداشته و خودسرانه بوده است، گفت این اقدام باعث تضعیف اعتماد فرانسه به ایران می‌شود.

اما کاظم غریب‌آبادی، معاون بین‌الملل قوه قضاییه، در پاسخ به اعتراض رئیس‌جمهوری و وزارت خارجه فرانسه، ادعا کرد که عادل‌خواه با وجود «چندین بار هشدار مقام‌های قضایی، ده‌ها بار آگاهانه از محدوده تعیین‌شده در دوران حبس خانگی با پابند الکترونیکی تخطی کرده» و به همین دلیل، به زندان بازگردانده شده است.

پس از بازداشت عادل‌خواه در سال ۱۳۹۸، رولاند مارشال، پژوهشگر فرانسوی و دوست عادل‌خواه، در تلاش برای آزادی او، به ایران سفر کرد اما قوه قضاییه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مارشال را نیز بازداشت کردند.

جمهوری اسلامی در فروردین ۱۳۹، رولاند مارشال را با جلال روح‌الله‌‌نژاد، شهروند ایرانی متهم به نقض تحریم‌های آمریکا، مبادله کرد.

اقدام جمهوری اسلامی به بازداشت و گروگان‌گیری شهروندان خارجی یا دو‌تابعیتی برای دریافت پول یا مبادله با برخی از همکاران نهادهای امنیتی و اطلاعات جمهوری اسلامی در خارج از کشور، سابقه‌ای طولانی دارد و یکی از موارد آزادی و بازگشت علی وکیلی‌‎راد، از عاملان ترور شاپور بختیار که در فرانسه به حبس ابد محکوم شده بود، همزمان با آزادی کلوتیلد رایس، شهروند فرانسوی بازداشت‌شده در تهران، بود.