عفو بین‌الملل از طالبان خواست تدابیر حفاظتی از شیعیان را افزایش دهند

در انفجارهای مراسم عزاداری محرم در کابل بیش از ۴۰ تن جان باختند

شاخه خراسان داعش مسئولیت حملات اخیر در غرب کابل را پذیرفت- عکس از Twitter/@AyoubArwin

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی، با اشاره به افزایش نگرانی‌ها از حمله به شیعیان در افغانستان، اعلام کرد حمله به هزاره‌ها در افغانستان ممکن است جنایت علیه بشریت باشد و این حملات باید محکوم شوند.

اشاره این سازمان به حملات روزهای جمعه و شنبه گذشته در غرب کابل است که در آن‌ها، حدودا ۵۰ تن کشته و ۷۰ تن زخمی شدند. 

در حالی که طالبان خود به راه‌اندازی این حملات علیه شیعیان در مراسم عاشورا متهم‌اند، زمان سلطانی، کارشناس جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که سال گذشته نیز حملات زیادی به هزاره‌ها انجام شد اما برای جلوگیری از آن هیچ اقدامی صورت نگرفت. او می‌افزاید که طالبان به عنوان مقام‌های مسئول باید در مورد این حملات بر اساس استانداردهای بین‌المللی بی‌طرفانه و فوری تحقیق و عاملان آن را مجازات کنند.

این کارشناس عفو بین‌الملل می‌گوید که طالبان موظف‌اند از جان غیرنظامیان در افغانستان محافظت کنند.

انفجار جمعه در غرب کابل در نزدیک یک مسجد شیعیان رخ داد و تعدادی کشته به جا گذاشت. طالبان اعلام کردند که در این انفجار هشت تن جان باختند و ۱۸ تن زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز شنبه نیز یک خودرو غیرنظامی در غرب کابل منجر شد که شمار زیادی از مردم غیرنظامی را به خاک‌وخون کشید. برخی منابعی اعلام کردند که در انفجار روز جمعه بیش از ۲۰ تن و در انفجار روز شنبه نیز بیش از ۲۰ تن جان باختند. بیشتر قربانیان غیر نظامی و کودک یا زن بودند. گفته می‌شود چند تن از اعضای طالبان نیز در انفجار روز شنبه کشته شدند.

شاخه خراسان داعش مسئولیت هر دو حمله را پذیرفت اما جبهه مقاومت ملی اعلام کرد که این حملات را شماری از سران طالبان در وزارت دفاع این گروه طرح‌ریزی و اجرا کرده‌اند.

بسیاری از آگاهان مسائل امنیتی بر این باورند که داعش با طالبان در ارتباط است و قتل‌های هدف‌مند و حملات انفجاری و انتحاری علیه نظامیان و غیرنظامیان در سال‌های اخیر را با هماهنگی طالبان انجام داده است. 

در همین حال، طالبان در مزار شریف به عزاداران اجازه ندادند پرچم‌های عزاداری را بر بام خانه‌ها و عبادت‌گاه‌هایشان برافرازند و با شلیک گلوله، عزاداران محرم در استان غزنی را که می‌خواستند برای برگزاری مراسم به شهر غزنی بروند، متوقف کردند.

بیشتر از جهان