اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین آتش‌بس اعلام کردند

مقام‌ها در نوار غزه گفته‌اند که شمار کشته‌شدگان فلسطینی‌ به ۴۴ نفر افزایش یافته که تقریبا نیمی از آنان غیرنظامیان و کودکان‌اند

آتش‌بس میان اسرائیل و جهاد اسلامی از ساعت ۱۱ و نیم قبل از نیمه‌شب یکشنبه اجرا شد - REUTERS/Mohammed Salem

پس از سه روز جنگ و درگیری میان ارتش اسرائیل و جهاد اسلامی،‌ دو طرف با میانجیگری مصر از ساعت ۱۱ و نیم قبل از نیمه شب یکشنبه به وقت محلی آتش‌بس را به اجرا گذاشتند.

منابع خبری و ناظران می‌گویند که چند ساعت آینده درباره تعهد طرف‌های درگیری به آتش‌بس و پایان دادن به درگیری‌های خونین سه‌روزه نقش حیاتی دارند.

در دقایق پایانی قبل از شروع آتش‌بس، موج سنگینی راکت‌‌پرانی و حملات هوایی از هر دو طرف جریان داشت.

اسرائیل می‌گوید که ۸ دقیقه پس از برقراری آتش‌بس چند راکت شلیک‌شده از غزه را رهگیری کرد و ‌آژیر خطر در برخی شهرهای جنوبی اسرائیل به صدا درآمد.

اسرائیل و جهاد اسلامی به مصر گفتند که اگر طرف مقابل آتش‌بس را نقض کند، «اسرائیل حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌داند.»

پیشتر قاهره به عنوان میانجی مذاکرات میان اسرائیل و جهاد اسلامی، ضرب‌الاجلی را در ساعت ۸ شب به وقت محلی برای توقف آتش‌باری تعیین کرده بود. این آتش‌بس به اجرا درنیامد و حملات ادامه یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌ها در نوار غزه گفته‌اند که شمار کشته‌شدگان فلسطینی‌ به ۴۴ نفر افزایش یافته که تقریبا نیمی از آنان غیرنظامیان و کودکان‌اند.

راکت‌های جهاد اسلامی نیز شهرهای مرکزی و جنوبی اسرائیل را هدف قرار دادند و شهروندان اسرائیلی را راهی پناهگاه‌ها کردند.

اسرائیل از روز جمعه عملیات «سپیده‌دم» را آغاز کرد و حملات هوایی و پهپادی ارتش اسرائیل اهداف متعلق به جهاد اسلامی در نوار غزه را هدف قرار داد. جهاد اسلامی در پاسخ صدها راکت به اسرائیل شلیک کرد و در روز یکشنبه موشک‌هایی با برد بیشتر را به سوی اورشلیم فرستاد.

در حملات روز جمعه اسرائیل به نوار غزه تیسیر الجعبری، یک فرمانده ارشد جهاد اسلامی، کشته شد و شامگاه شنبه حملات هوایی اسرائیل یک فرمانده دیگر جهاد اسلامی به نام خالد منصور کشته شد.

اسرائیل گفت که جعبری قصد داشت به تلافی بازداشت بسام السعدی، یک رهبر دیگر جهاد اسلامی که پیشتر در کرانه باختری دستگیر شده بود، به اسرائیل حمله کند.

گفته می‌شود که آزادی السعدی یکی از شروط جهاد اسلامی برای پذیرش آتش‌بس است.