تلاش مصر برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و جهاد اسلامی به نتیجه نرسید

دقایقی پس از ساعت ۸ شب، آژیر خطر در اشکلون و شهرهای اطراف نوار غزه در خاک اسرائیل به صدا درآمد

گزارشگر ملل متحد می‌گوید وضعیت در غزه در آستانه بحران انسانی است- SAID KHATIB / AFP

تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و جهاد اسلامی در حالی با میانجیگری مصر و تلاش‌های قطر و سازمان ملل در جریان است، که حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه و راکت‌پرانی جهاد اسلامی فلسطینی به شهرهای اسرائیلی کماکان ادامه دارد.

پیش‌تر شبکه‌های خبری از توافق دو طرف با آتش‌بس پیشنهاد شده از سوی قاهره و احتمال برقراری آن از ساعت ۸ شب به وقت محلی در شامگاه یکشنبه  خبر داده بودند اما پیشنهاد آتش‌بس اجرایی نشد و پس از ضرب‌الاجل تعیین شده نیز راکت‌های جهاد اسلامی کماکان به سوی اسرائیل پرتاب شدند و دقایقی پس از ساعت ۸ شب، آژیر خطر در اشکلون و شهرهای اطراف نوار غزه در خاک اسرائیل به صدا درآمد.

علی‌رغم این که یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل ساعاتی قبل گفته بود که این کشور به اهداف عملیات خود در نوار غزه دست یافته و  «ادامه عملیات ’سپیده‌دم‘ دیگر سودی ندارد»، روزنامه یدیعوت آخرونوت به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت که برقراری آتش‌بس قطعی نیست و مذاکرات در جریان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع فلسطینی در روز یکشنبه، گروه شبه‌نظامی حماس که کنترل غزه را در اختیار دارد، گفته که سخت در تلاش است تا جهاد اسلامی را راضی به پذیرش آتش‌بس کند. اسماعيل هنيه، رهبر حماس گفت که تلاش‌های ۲۴ ساعته برای «حفاظت از مردم و توقف تهاجم اسرائیل در جریان است.»

احسان عطایه، یکی از رهبران جهاد اسلامی، پیش‌تر گفت که اگر اسرائیل مطالبات این گروه را قبول نکند، آتش‌بسی در کار نخواهد بود.

پیش‌تر منابع مطلع، از جمله یک مقام مصری آگاه به مذاکرات آتش‌بس، گفتند اسرائیل و فلسطینی با پیشنهاد قاهره برای آتش‌بس موافقت کرده‌اند و آتش‌بس طبق پیشنهاد مصر از ساعت هشت شب یکشنبه آغاز می‌شود.

روزنامه اورشلیم‌پست نوشته است که از زمان شروع عملیات «سپیده‌دم» در روز جمعه تاکنون، جهاد اسلامی فلسطینی حدود هزار راکت به اسرائیل شلیک کرده است.

آژیر خطر عصر روز یکشنبه در تل‌آویو و لود در مرکز و شهرها و مناطق اشکلون، زیکیم، خوليت و دیگر شهرها در جنوب به صدا درآمد. بر اثر اصابت راکت به شهر نقب در جنوب اسرائیل نیز یک شهروند خارجی مجروح شده است.

جهاد اسلامی گفت که در روز سوم تداوم حملات اسرائیل به غزه، راکت‌هایی را به سوی اورشلیم شلیک کرده است.

در حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه در روز یکشنبه، یک عضو ۳۳ ساله حماس در جباليا کشته شد. یک فرمانده دیگر جهاد اسلامی به نام خالد منصور نیز شامگاه شنبه در حملات هوایی اسرائیل در جنوب شهر غزه کشته شد. به گفته فلسطینی‌ها حملات اسرائیل از زمان آغاز حملات تاکنون ۳۱ کشته برجا گذاشته است که به گفته خبرگزاری رویترز یک‌سوم از آنان غیرنظامی‌اند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطینی‌ها حملات هوایی اسرائیل در نوار غزه را «غیرقانونی و غیرمسئولانه» توصیف کرد و خواستار یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای پایان خشونت‌ها شد. فرانچسکا آلبانز، به شبکه خبری الجزیره گفت: «وضعیت غزه در آستانه بحران انسانی است.»

بیشتر از جهان