رویارویی اسرائیل و غزه:‌ جدال لفظی در زمین، راکت‌پرانی در آسمان

جهاد اسلامی تهدید کرد:‌ به سوی نبرد می‌رویم؛ یائیر لاپید می‌گوید «تروریست‌های فلسطینی» که به اسرائیل حمله کنند هدف قرار می‌گیرند

جهاد اسلامی فلسطینی در اولین واکنش به حملات هوایی و پهپادی اسرائیل به غزه در روز جمعه، پنجم اوت، در بیانیه‌ای گفت که «دشمن جنگ جدیدی را علیه مردم ما آغاز کرده است.»

این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران گفت که فلسطینی‌ها به اسرائیل اجازه نخواهند داد تا سیاست‌هایش با هدف «تضعیف مقاومت» را اجرا کند.

ارتش اسرائیل روز جمعه در حملات هوایی به نوار غزه، اهداف متعلق به جنبش جهاد اسلامی را هدف قرار داد. در جریان این حمله تیسیر الجعبری، رهبر شاخه نظامی جهاد اسلامی کشته شد. این حملات دست‌کم ۹ کشته، از جمله یک کودک پنج ساله و ده‌ها مجروح برجا گذاشته است.  

ارتش اسرائیل گفت که این حملات «پیشگیرانه»‌ بود چرا که جعبری در صدد شروع حمله‌ای علیه شهروندان اسرائیلی بوده است. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که عملیات غزه برای مهار یک «تهدید قریب‌الوقوع» بود.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل گفت کسانی که می‌خواهند به اسرائیل آسیب بزنند می‌دانند که اسرائیل آنها را متوقف می‌کند. لاپید گفت که هدف از حملات هوایی کشورش به نوار غزه، «از بین بردن تهدیدی نیرومند علیه شهروندان اسرائیلی بود.»

لاپید شامگاه جمعه در پایگاه نظامی کریاه با بنی گانتز، وزیر دفاع، و آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش، و همچنین رونن بار، رییس شین‌بت (نهاد امنیتی اسرائیل) ملاقات کرد.

گانتز گفت:‌«اجازه نمی‌دهیم که هیچکس شهروندان اسرائیلی را تهدید کند. هرکس چنین کند ضربه می‌خورد.»

غسان عالمان، ژنرال ارتش اسرائیل، در پیامی به مردم غزه گفت که جهاد اسلامی بدون در نظر گرفتن امنیت مردم غزه در چهار روز گذشته در تدارک حمله‌ای علیه اسرائیل بوده است. او حماس را مسئول وضع موجود دانست.

زیاد النخاله، رهبر جهاد اسلامی فلسطینی، که به تهران سفر کرده است، گفته است که «به سوی نبرد پیش می‌رویم، و پس از این حمله هوایی آتش‌بسی در کار نیست. نتایج این جنگ به نفع مردم فلسطینی خواهد بود. دمشن باید در انتظار جنگ باشد نه آتش‌بس.»

نخاله گفت که تل‌آویو «یکی از اولین اهداف موشک‌های محور مقاومت خواهد بود و ساعات پیش رو به دشمن ثابت خواهد کرد که تمامی نیروهای مقاومت یکی شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبه‌نظامیان فلسطینی گفته‌اند که حدود ۱۰۰ راکت را در کمتر از نیم ساعت به سوی خاک اسرائیل شلیک کردند. ارتش اسرائیل گفت که بیش از ۷۰ راکت از غزه به جنوب و مرکز اسرائیل شلیک شده و ‌گنبد آهنین اسرائیل ده‌ها موشک را رهگیری کرد‌ و تنها ۴۶ راکت از آسمان نوار غزه خارج شدند و این حملات هیچ مجروحی نداشته است.

پیش از راکت‌پرانی‌‌ به  اسرائیل، آژیر خطر در شماری از شهرهای مهم اسرائیل به صدا درآمد و  شلیک شده به سوی شهرهای جنوبی و مرکز اسرائیل را در آسمان رهگیری کرده است.

فوزی برهوم، سخنگوی حماس تهدید کرد که گروه‌های مسلح در نوار غزه به حملات اسرائیل پاسخ خواهند داد. برهوم گفت:‌ «مقاومت و تمامی جناح‌های نظامی مسلح آن در این نبرد متحد شده‌اند و با تمام قوا حرف خود را خواهند زد. پذیرش ادامه این وضع دیگر امکان‌پذیر نیست.»

تهدید لفظی و راکت‌پرانی‌ها از دو طرف در حالی ادامه دارد که وزیر دفاع اسرائیل فراخوانی را برای اعزام ۲۵ هزار نیروی ذخیره ارتش به مرز غزه را صادر کرده و یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که عملیات نظامی در غزه ادامه خواهد یافت و «اسرائیل هیچ محدودیت زمانی را برای فعالیت‌های ارتش قبول نمی‌کند.»

جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی عمده گروه‌های شبه‌نظامی جهاد اسلامی و حماس در نوار غزه، حمله اسرائیل را محکوم کرد و سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بر حق فلسطینی‌ها در دفاع از خود در مقابل «تجاوزها و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی» تاکید کرد.

حزب‌‌الله لبنان، دیگر گروه شبه‌نظامی تحت حمایت تهران که در گذشته بارها با اسرائیل درگیر شده است نیز بر حمایت «ثابت و همیشگی» از مردم فلسطینی و مقاومت آنان تاکید کرده است.

تور ونستند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای صلح خاورمیانه، در واکنش به تحولات اخیر میان نوار غزه و اسرائیل، گفت که حمله به غیرنظامیان «هیچ توجیهی ندارد.»

او گفت:‌ «در چند ساعت گذشته دست‌کم ۱۰ فلسطینی در حملات هوایی اسرائیل کشته شدند.» او بویژه درباره خبر کشته شدن کودکی پنج‌ساله در نوار غزه ابراز تاسف عمیق کرد.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، در واکنش به اظهارات ونسلند، در توییتی نوشت:‌ «درحالی که جهاد اسلامی فلسطینی به غیرنظامیان اسرائیلی موشک می‌زند، فرستاده سازمان ملل درباره از بین رفتن یک تروریست ارشد که در صدد انجام حمله‌ای قریب‌الوقوع به اسرائیل بود ابراز نگرانی عمیق کرده است.» گیلعاد اردان، سپس به کنایه می‌پرسد: «آیا او همینقدر نگران کشته شدن ظواهری نیز بود؟»