جان کربی: خواهان کاهش تنش‌ها با چین هستیم

«ایالات متحده آمریکا در پی تشدید تنش نیست، اما به‌منظور دفاع از منافع ملی و تعهداتش اقداماتی در منطقه انجام خواهد داد»

دولت چین اعلام کرد نانسی پلوسی و اعضای خانواده او را تحریم کرده است -- WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، در آخرین اظهاراتش در مورد تنش‌های به‌وجود آمده در روابط آمریکا و چین، ضمن «غیرمسئولانه» خواندن تصمیم پکن در ارتباط با تعلیق کانال‌های ارتباطی‌اش با آمریکا، گفت امیدوار است تنش‌های موجود میان دو کشور هر چه زودتر کاهش یابد.

او در نشست مطبوعاتی روز جمعه، ۵ اوت ۲۰۲۲، گفت:«کاخ سفید به سفیر چین [در آمریکا] اعلام کرد که اقدام‌های نظامی چین غیرمسئولانه بوده و جامعه جهانی مخالف این دست اقدام‌های پکن است.»

دولت چین روز جمعه اعلام کرد، که در اعتراض به سفر نانسی پلوسی (سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا) به تایوان، تمامی گفتگوها با دولت آمریکا بر سر مسائل مهم، از تغییرات آب‌وهوایی گرفته تا روابط نظامی را متوقف می‌کند. دولت این کشور همچنین گفت مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه شخص پلوسی و خانواده او وضع می‌کند؛ تحریم‌هایی که جزئیات آن هنوز منتشر نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در اظهارات روز جمعه‌اش بار دیگر سفر پلوسی به تایوان را محکوم کرد و آن را «تحریک فاحش» دولت چین و «دخالت فاحش» در امور داخلی این کشور توصیف کرد.

از سوی دیگر، یک روز پس از سفر سخنگوی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا به تایوان، ارتش چین مجموعه‌‌ای از مانورهای بزرگ را در شش منطقه نزدیک به آب‌های تایوان آغاز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اطلاعات منتشر شده، رزمایش بزرگ نظامی چین تا روز یکشنبه، ۷ اوت ۲۰۲۲، ادامه خواهد داشت. ارتش چین، در جریان برگزاری این رزمایش، به شلیک چندین موشک در تنگه تایوان اقدام کرد. به‌این ترتیب، وزارت دفاع تایوان نیز روز جمعه تایید کرد که دست‌کم چهار موشک ارتش چین از فراز آسمان این جزیره گذشته‌اند.

از این‌رو، دولت آمریکا بامداد روز جمعه سفیر چین در واشینگتن را به وزارت خارجه فراخواند تا مراتب اعتراض رسمی دولت آمریکا به «اقدامات غیرمسئولانه» پکن را اعلام کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگارهای حاضر در نشست روز جمعه گفت:«ایالات متحده آمریکا، در پی تشدید تنش نیست، اما به‌منظور دفاع از منافع ملی و تعهداتش اقداماتی در منطقه انجام خواهد داد.»

ارتش ایالات متحده آمریکا در روز سه‌شنبه، و همزمان با ورود نانسی پلوسی به تایوان، اعلام کرد که چندین کشتی جنگی این کشور در آب‌های اطراف تایوان در حال گشت‌زنی است. ناوگان هفتم ارتش آمریکا نیز گفت ناو هواپیمابر هسته‌ای رونالد ریگان را در دریای فیلیپین، واقع در جنوب تایوان، فعال کرده است.

برخی منابع خبری دیگر نیز در همان روز از قول یکی از مقام‌های نیروی دریایی ایالات متحده نوشتند که ارتش آمریکا علاوه بر ناو هواپیمابر رونالد ریگان، کشتی جنگی یواس‌اس تریپولی (USS Tripoli) را در شرق تایوان فعال کرده است. بر پایه گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، هم کشتی جنگی یواس‌اس تریپولی و هم ناو هواپیمابر رونالد ریگان قابلیت حمل آخرین نسل جنگنده‌های اف – ۳۵ را دارند.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، کربی در بخش دیگری از سخنان روز جمعه‌اش در پاسخ به این سئوال که دولت آمریکا در مورد بیانیه اخیر دولت چین چه نظری دارد، گفت دولت متبوعش نکته اصلاحی خاصی مد نظر ندارد.

او بار دیگر خاطرنشان کرد که هیچ مغایرتی میان سفر نانسی پلوسی به تایوان و سیاست رسمی دولت آمریکا در قبال یکپارچگی چین نمی‌بیند.

بیشتر از جهان