تهران پیگیر سرنوشت شهروند ایرانی بازداشت‌شده در عربستان سعودی است

هویت فرد بازداشت‌شده و علت دستگیری او مشخص نیست

زائران ایرانی که در حج امسال به عربستان سعودی اعزام شدند حدود ۳۹ هزار نفر بودند که پس از پایان حج تمتع، به ایران بازگشتند‌ـ بازتاب

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عراقی‌‌اش، درخواست آزادی یک شهروند ایرانی را که در ایام حج در عربستان سعودی دستگیر شد، مطرح کرد.

خبرگزاری فارس بدون اشاره به هویت این فرد و علت بازداشت او، نوشت: «وزیر امور خارجه در تماس با فواد حسین، وزیر خارجه عراق، ضمن پیگیری سرنوشت این شهروند ایرانی خواستار انتقال پیام برای آزادی او شد.»

مراسم حج امسال حدود یک ماه پیش به پایان رسید. زائران ایرانی که در حج امسال به عربستان سعودی اعزام شدند حدود ۳۹ هزار نفر بودند که پس از پایان حج تمتع، به ایران بازگشتند اما خبرها حاکی از آن است که یک شهروند ایرانی در عربستان سعودی همچنان تحت بازداشت است، اگرچه شواهد آشکار می‌کند تعداد افراد بازداشتی بیش از یک نفر است.

روز ۲۵ تیر، عبدالمجید کامجو، سرپرست هیئت کنسولی حج تمتع، از آزادسازی چهار زائر ایرانی بازداشت‌شده در جریان حج خبر داد و مدعی شد این افراد «به‌ دلیل بی‌اطلاعی و رعایت نکردن برخی دستورالعمل‌ها در حین طواف، بازداشت شده بودند».

خبرگزاری فارس روز ۱۲ مرداد مصاحبه‌ای از یک «حاجی ایرانی» را منتشر کرد که شش روز را در زندانی در عربستان سعودی گذرانده بود، این فرد ادعا کرد که برخی افراد به دلیل انداختن چفیه‌ای منقش به تصویر قاسم سلیمانی و علی خامنه‌ای زندانی شده بودند. رهبر جمهوری اسلامی ایران از حجاج خواسته بود در حج تمتع علیه اسرائیل شعار دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسفند ۱۳۹۱، عربستان سعودی از دستگیری یک ایرانی به اتهام جاسوسی در این کشور خبر داده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز جمعه ۱۴ مرداد در گزارشی به این موضوع پرداخت و با اشاره به اینکه هویت فرد بازداشت‌شده مشخص نیست، نوشت: «عراق نقش میانجی و تسهیل‌کننده مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی را ایفا می‌کند.» در این گزارش آمده بود که مقام‌های عربستان سعودی تاکنون دستگیری تبعه ایرانی را تایید نکرده‌اند.

روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ پس از اعدام النمر، روحانی شیعه، در عربستان سعودی تیره شد. پس از اعدام این روحانی، تندروهای جمهوری اسلامی ایران به سفارت عربستان سعودی در تهران یورش بردند و آن را اشغال کردند. سفارت و کنسولگری عربستان سعودی از آن زمان تاکنون در تهران غیرفعال و تعطیل است.

در حال حاضر، مذاکرات دو کشور با میانجی‌گری عراق در حال انجام است، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، به‌تازگی روند مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد را خوب و دلگرم‌کننده توصیف کرد اما عبدالعزیز الواصل، نماینده جدید عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، می‌گوید اقدام‌های حکومت ایران خطر گسترش تسلیحات اتمی را افزایش داده است.

او روز چهارشنبه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱، در سومین روز برگزاری اجلاس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، گفت که ریاض از تمامی تلاش‌های بین‌المللی به‌منظور جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح‌های اتمی پشتیبانی می‌کند.