بلینکن:‌ واشنگتن در بازگشت به برجام «صادق و بااراده» است

تهران و واشنگتن گفته‌اند که چشم‌انداز دستیابی به موفقیت در این دور از مذاکرات چندان روشن نیست

وزیر خارجه آمریکا تلاش‌های جوزف بورل در احیای برجام را ستود- REUTERS/Lisa Leutner

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه چهارم اوت، در دیدار با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد.

وزارت خارجه آمریکا گفت که بلینکن در این دیدار «تلاش‌های بورل در بازگشت به اجرای برجام» را ستود و گفت که ایالات متحده آمریکا برای بازگشت به برجام «صادق و بااراده» است.

بلینکن و بورل برای شرکت در پنجاه‌وپنجمین دیدار وزیران خارجه کشورهای آسه‌آن به پنوم‌پن سفر کرده‌اند.

بلینکن در پایتخت کامبوج همچنین با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر نیز ملاقات کرد. بلینکن در این دیدار ‌قطر را یک متحد عمده آمریکا در خارج از ناتو توصیف کرد و گفت که با وزیر خارجه آن کشور درباره مسائل دوجانبه از جمله ایران گفت‌وگو کرده است. او گفت که قطر شریک آمریکا در مواجهه با چالش‌های جهانی است.

مذاکرات غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن، روز پنجشنبه چهارم اوت در وین آغاز شده است و انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها میان مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و آمریکا برای نجات برجام و احیای آن را برعهده دارد.

در حالی که تهران و واشنگتن هر دو گفته‌اند که چشم‌انداز دستیابی به موفقیت در این دور از مذاکرات چندان روشن نیست، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در توییتی اعلام کرد که با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران صحبت کرده است.

بلینکن و بورل برای شرکت در پنجاه‌وپنجمین دیدار وزیران خارجه کشورهای آسه‌آن به پنوم‌پن، پایتخت کامبوج سفر کرده‌اند.

خبرگزاری‌ ایرنا از دیدار علی باقری‌کنی با انریکه مورا در وین در روز پنجشنبه خبر داد و تصویر ملاقات‌‌های جداگانه هیات ایرانی با هیات چینی و روسی در پایتخت اتریش را منتشر کرد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، نیز در توییتی نوشت:‌ «مانند همیشه تبادل آرای صادقانه، واقع‌گرایانه و سازنده درباره راه‌‌حل مسائل عمده باقیمانده داشتیم.»

ایرنا همچنین نوشت که تیم اعزامی جمهوری اسلامی به وین به ریاست علی باقری‌کنی، همچنین در روز پنجشنبه با قائم مقام وزارت خارجه اتریش ملاقات کرد.

مقام‌های بین‌المللی در حالی در اتاق‌های هتل کوبورگ ملاقات و مذاکره می‌کنند که ده‌ها نفر از ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی ایران در مقابل هتل محل مذاکرات پشت درهای بسته، تجمع کرده و پلاکاردهایی در دست دارند که شعارهایی در مخالفت با مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی رویشان نوشته شده است، از جمله این که «مذاکرات رژیم را به بمب نزدیکتر می‌کند.»

از آنجایی که ایران حاضر به مذاکره مستقیم با ایالات متحده نیست، ‌مورا بین باقری‌کنی، و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نقش واسطه و هماهنگ‌کننده را بر عهده دارد.

رابرت مالی روز چهارشنبه در توییتی اعلام کرد که با انتظارات «محدود» به وین می رود.

باقری کنی نیز پیشتر در روز چهارشنبه مسئولیت مصالحه را بر عهده کاخ سفید گذاشت و در توییتی نوشت که ایالات متحده باید «پختگی نشان دهد و مسئولانه عمل کند.»

دولت سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق برجام که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود خارج شد و تحریم‌های شدیدی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد. در پاسخ ایران غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد و اخیرا نیز شماری از دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خاموش کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین در آستانه ملاقات مذاکره‌کنندگان در وین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه سوم اوت، در گزارشی گفت که ایران نصب سه آبشار سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر-۶ در تاسیسات غنی‌سازی نطنز را تکمیل کرده است و همچنین به آژانس اطلاع داده که قصد شش آبشار آی‌آر-۲م دیگر را نیز در نطنز نصب کند.

مذاکرات ۱۱ ماهه میان تهران و دولت جو بایدن در ماه مارس به بن‌بست رسید. گفته شده است که مطالبات فرابرجامی تهران از جمله خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا و همچنین شروطی که طرف روس در لحظه آخر در مذاکرات مطرح کرد، در میان دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات بوده است.

جوزپ بورل در ماه ژوئیه متن پیش‌نویس توافق را به طرف‌های مذاکره ارائه کرد. مقام‌های ایرانی گفته‌اند که تهران از آن راضی نیست. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی نوشت: «ایران انعطاف کافی از خود نشان داده است. اکنون بایدن باید تصمیم بگیرد. ما پیشنهادات خود را داریم که در مذاکرات وین مورد بحث قرار خواهد گرفت، مانند لغو تدریجی تحریم ها علیه سپاه.»

یکی دیگر از موارد مناقشه درخواست تهران از واشنگتن مطالبه ضمانت‌هایی است مبنی بر این که هیچ رییس‌جمهوری در آمریکا نتواند به طور یک‌جانبه از توافق خارج شود. دولت بایدن نمی‌تواند چنین تعهدی بدهد زیرا توافق برجام یک تفاهم‌نامه سیاسی غیرالزام‌آور است و نه یک معاهده الزام‌آور قانونی.

یک مقام ایرانی دیگر به خبرگزاری رویترز گفت: «اگر می خواهند این پیمان را احیا کنند، واشنگتن باید منافع اقتصادی ایران را تضمین کند، آن هم به شکلی که محدود به پایان دوره ریاست جمهوری بایدن نشود.»

تهران همچنین اصرار دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعاهای خود درباره فعالیت‌های اتمی ایران را کنار بگذارد و ادعای سال گذشته خود مبنی بر این که تهران به پرسش‌ها درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده پاسخ نداده، را کنار بگذارد.