پوتین: جنگ اتمی هرگز نباید آغاز شود

اظهارات روز دوشنبه ولادیمیر پوتین در مورد تبعات منفی استفاده از تسلیحات اتمی، با گفته‌های پیشین او در این زمینه در تضاد است

پوتین پیش‌تر به ناتو گفته بود اگر در جنگ اوکراین دخالت کنند با عواقبی مواجه می‌شوند که هرگز در تاریخ‌شان آن را ندیده‌اند -Sputnik/Mikhail Klimentyev/Kremlin via REUTERS

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، با ارسال نامه‌ای به شرکت‌کنندگان در نشست بازنگری در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، که روز دوشنبه در مقر سازمان ملل برگزار شد، تاکید کرد آغاز یک جنگ هسته‌ای برنده‌ای ندارد و هرگز نباید چنین جنگی آغاز شود.

خبرگزاری رویترز در تحلیل اظهارات پوتین نوشت او با نوشتن این نامه تلاش می‌کند تا به جهان اطمینان دهد روسیه یک «قدرت هسته‌ای مسئولیت‌پذیر» است. با این‌ وجود، غالب ناظران سیاسی بر این باورند که اظهارات پوتین در این نامه در تضاد با گفتار و کردار پیشین او و رهبران فعلی روسیه، خاصه پس از آغاز جنگ اوکراین، قرار دارد.

دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت روسیه، در ۱۴ آوریل سال جاری هشدار داد که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان نظامی ناتو، روسیه تسلیحات اتمی خود را در منطقه بالتیک مستقر خواهد کرد.

از سوی دیگر پس از آنکه دولت جو بایدن در روز ۱ ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد برخی از موشک‌های پیشرفته‌ ارتش ایالات متحده آمریکا را در اختیار ارتش اوکراین قرار خواهد داد، با واکنش دولت پوتین مواجه شد.

 وزارت دفاع روسیه، همزمان با این تصمیم دولت آمریکا، اعلام کرد نیروهای اتمی این کشور در منطقه‌ای در شرق مسکو رزمایش‌هایی برگزار خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین همچنین در سومین روز حمله ارتش روسیه به خاک اوکراین، و پس از تصمیم کشورهای غربی به اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی بر روسیه، دستور داد تا نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور در حالت آماده‌باش قرار بگیرند. او پیش‌تر نیز کشورهای غربی را به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تهدید کرده بود.

پوتین در فوریه ۲۰۲۱ خطاب به کشورهای عضو ناتو گفت:«[هر گونه مداخله]، شما را با پیامدهایی مواجه می‌کند که هرگز در طول تاریخ خود با آن مواجه نشده‌اید.»

در پیوند با این موضوع، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه، ۱ اوت ۲۰۲۲، نوشت واشینگتن آمادگی دارد تا هر چه سریع‌تر با دولت روسیه بر سر یک توافق جدید هسته‌ای وارد مذاکره شود. بر پایه بیانیه روز دوشنبه بایدن، او همچنین از روسیه خواسته است که حسن‌نیتش را در نشست روز دوشنبه نشان دهد.

با این‌ حال، خبرگزاری رویترز از قول یکی از منابع خبری‌اش در وزارت خارجه روسیه نوشت که اظهارات روز دوشنبه بایدن تعجب‌ برانگیز است.

ایالات متحده آمریکا و روسیه در سال ۲۰۱۰، پیمانی به‌منظور کاهش تسلیحات هسته‌ای امضا کردند تحت عنوان «پیمان آغاز نو» (The New Start)؛ پیمانی که اعتبار آن در سال ۲۰۲۶ به‌پایان می‌رسد و پیشنهاد جو بایدن مبنی بر انعقاد قراردادی تازه در این زمینه معطوف به همین امر است.

با آغاز جنگ اوکراین، نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در مورد شروع جنگی اتمی میان قدرت‌های هسته‌ای جهان، بار دیگر افزایش یافت. از این جهت آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز در جلسه کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای هشدار داد که «بشریت به اندازه یک سوتفاهم و یک خطای محاسباتی با انهدام اتمی فاصله دارد.»

بیشتر از جهان