درگیری جدید آذربایجان و ارمنستان سه کشته بر جا گذاشت

دولت روسیه، ضمن محکوم کردن آذربایجان به نقض آتش‌بس، گفت اوضاع مناطق تحت کنترل نیروهای حافظ صلح متشنج است

ارمنستان از جامعه جهانی خواست تا برای جلوگیری از اقدامات «تهاجمی آذربایجان» چاره‌اندیشی کند -- KAREN MINASYAN / AFP

وزارت دفاع آذربایجان روز چهارشنبه، ۳ اوت ۲۰۲۲، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «تشکیلات نظامی غیرقانونی ارمنستان» با دست زدن به یک «اقدام خرابکارانه»، موجب مرگ یکی از سربازهای این کشور شد و آتش‌بس میان دو کشور را نیز نقض کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، دولت آذربایجان همچنین مدعی شد که نیروهای نظامی این کشور تلاش ارمنستان به منظور تصرف یک تپه، که در حال حاضر تحت کنترل نیروهای روس است، را خنثی کرد.

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیز از قول مقام‌های نظامی قره‌باغ نوشت، که حمله‌های پهپادی آذربایجان به‌ کشته شدن دو سرباز ارمنی‌تبار منجر شد و ۱۴ تن دیگر را نیز زخمی کرد.      

همزمان وزارت خارجه ارمنستان ادعا کرده است که نیروهای تحت فرمان آذربایجان با حمله به مناطق تحت کنترل نیروهای حافظ صلح، آتش‌بس میان دو کشور را نقض کرده‌اند. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و وزارت خارجه آن کشور خواستار چاره‌اندیشی جامعه بین‌الملل و جلوگیری از رفتارها و اقدامات «تهاجمی»‌ آذربایجان شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه نیز در واکنش به ادعای طرفین گفت اوضاع مناطق تحت کنترل نیروهای حافظ صلح هر لحظه متشنج‌تر می‌شود. به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، وزارت دفاع روسیه همچنین با انتشار بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه، اعلام کرد که نیروهای آذربایجان، طی ۲۴ ساعت گذشته، سه مرتبه آتش‌بس موجود میان دو کشور را نقض کرده‌اند.  

اتحادیه اروپا، در واکنش به درگیری‌های روز چهارشنبه آذربایجان و ارمنستان، خواستار توقف هر چه سریع‌تر خصومت‌ها شد و از هر دو طرف خواست که به آتش‌بس احترام بگذارند.

روابط آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۹۴ به‌این‌سو بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ دچار تلاطم است؛ منطقه‌ای که در داخل خاک آذربایجان قرار دارد، اما به‌وسیله نیروهای ارمنی تحت حمایت ارمنستان کنترل می‌شود.

آخرین درگیری این دو کشور بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ به پاییز سال ۲۰۲۰ بر می‌گردد. دو کشور پس از شش هفته نبرد خونین، و کشته شدن شش هزار و ششصد نفر، تن به پذیرش آتش‌بس دادند؛ آتش‌بسی که بر اساس مفاد مندرج در آن بخش‌هایی از منطقه قره‌باغ، که دهه‌ها تحت کنترل ارمنستان بود، به آذربایجان داده شد.

بیشتر از جهان