جواب آزمایش کووید بایدن دوباره مثبت شد

پاکسلوید در جلوگیری از بستری شدن گروه‌های پرخطر مفید است اما برخی بیماران پس از مصرف آن، دوباره مبتلا می‌شوند

«علائم دوباره در رئیس‌جمهوری بروز نکرده‌اند و همچنان حالش خوب است» - AFP

کمتر از یک هفته پس از بازگشت جو بایدن به سر کار پس از ابتلای او به ویروس کرونا در اواخر ژوییه، جواب آزمایش کووید ر‌ئیس‌جمهوری [آمریکا] روز شنبه دوباره مثبت شد.

پزشک کاخ سفید در یادداشتی که روز ۳۰ ژوییه منتشر کرد، گفت: «علائم دوباره در رئیس‌جمهوری بروز نکرده‌اند و همچنان حالش خوب است. با توجه به این، فعلا لازم نیست دوباره درمان را شروع کنیم اما قطعا وضعیت او را همچنان به دقت زیر نظر داریم.»

ابتلای دوباره بایدن به کووید تازه‌ترین مورد «ابتلای دوباره» شخصیت‌های برجسته‌ای است که پاکسلوید، داروی ضدویروسی ساخت فایزر، را مصرف کرده‌اند. مورد قبلی دکتر آنتونی فاوچی، مشاور پزشکی کاخ سفید، بود که در ماه ژوئن دوباره مبتلا شد.

در ادامه همه اطلاعات ضروری در مورد موارد ابتلای دوباره به کووید و پس از درمان با پاکسلوید می‌آید.

ابتلای دوباره پس از مصرف پاکسلوید چقدر رایج است؟

اف‌دی‌ای [اداره غذا و داروی آمریکا] در ماه دسامبر مصرف پاکسلوید را در موارد اضطراری مجاز اعلام کرد. مطالعات اولیه نشان می‌دهد بین یک تا شش درصد افراد در اواخر دوره اصلی ابتلا به کووید، علایمی شبیه «ابتلای دوباره» دارند؛ یعنی بین ۱۰ تا ۱۴ روز پس از اولین مثبت شدن تست کووید؛ این موارد را ابتلای مجدد به کووید در نظر نمی‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اعلام سی‌دی‌سی [مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌های آمریکا]، علائم بازگشت بیماری اغلب خفیف‌ترند و بعید است به بستری شدن منجر شوند. این مرکز می‌گوید شواهدی وجود ندارد که برای درمان موارد بازگشتی، به مصرف پاکسلوید بیشتر نیاز باشد و خاطرنشان می‌کند که «شاید بازگشت علائم در دوره‌ای کوتاه بخشی از روند طبیعی ابتلا به کووید باشد».

برخی پزشکان که تاکنون عمدتا بر روایت‌های افراد تکیه می‌کردند، معتقدند موارد بازگشت بیماری رایج‌تر از این است و نرخ آن را ۲۰ تا ۴۰ درصد اعلام کرده‌اند.

دکتر جاناتان رینر، از دانشگاه جورج واشنگتن، روز شنبه درباره ابتلای مجدد ر‌ئیس‌جمهوری [آمریکا] در توییتر خود نوشت: «گمانم این قابل پیش‌بینی بود. داده‌های قبلی مبنی بر آمار پایین و تک‌رقمی موارد «بازگشت بیماری» در صورت مصرف پاکسلوید دیگر معتبر نیست.»

آیا وجود موارد بازگشت بیماری به معنای بی‌اثر بودن پاکسلوید است؟

کارشناسان بهداشت می‌گویند پاکسلوید همچنان برای دور نگه داشتن افراد در معرض خطر از بیمارستان بسیار کارساز است.

دکتر آشیش جها، هماهنگ‌کننده امور واکنش به کووید-۱۹ در کاخ سفید، در ماه ژوییه هنگام نخستین ابتلای بایدن به کرونا، گفته بود: «پاکسلوید واقعا در جلوگیری از بیماری حاد، خواه دوباره بازگردد، خواه بازنگردد، کارساز است و به همین دلیل برای او تجویز کردند و به همین دلیل رئیس‌جمهوری آن را مصرف کرد.»

به گزارش ییل، مطالعات نشانگر آن است که پاکسلوید می‌تواند خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ را برای آسیب‌پذیرترین بیماران مبتلا به کرونا تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

آخرین مرحله یک کارآزمایی بالینی نشان داد که پاکسلوید به میزان ۸۹ درصد خطر بستری شدن یا مرگ را کاهش می‌دهد. این آمار سال گذشته، پیش از صدور مجوز اضطراری برای این دارو، به سازمان غذا و داروی ایالات متحده (اف‌دی‌ای) ارائه شد.

دکتر سابرینا آسومو، از مرکز پزشکی بوستون، به ان‌بی‌سی بوستون گفت: «پیامی که می‌خواهم بدهم این است که اگر محرز شد مبتلا شده‌اید و در خطرید، به نظر من این دارو فوق‌العاده است و واقعا می‌تواند در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان اثر داشته باشد و به بستری شدن افراد در بیمارستان نیازی نباشد.»

طبق شواهد اولیه، مصرف پاکسلوید که در حال حاضر برای افراد سالمند و سایر گروه‌های پرخطر مجاز است، بر آمار بستری شدن مبتلایان به کرونا در میان جوانان و گروه‌های کم‌خطر که به هر حال احتمال بستری شدن‌ آنان کم است، اثری ندارد. طبق آزمایش‌های فایزر روی این دارو و همین‌طور مطالعه‌ای که در اسرائیل انجام شد، [مصرف پاکسلوید] برای افراد کم‌سن‌وسال واکسن‌نزده که کمتر در معرض خطرند، تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

در گام بعدی، در مورد پاکسلوید و موارد ابتلای مجدد چه باید کرد؟

به گفته پزشکان مهم‌ترین حوزه‌های بعدی مطالعه عبارت است از تعیین بهترین زمان تجویز پاکسلوید، چگونگی تغییر کارایی آن در برابر سویه‌های کووید که به‌سرعت تکامل می‌یابند و اینکه آیا پزشکان باید همانند روشی که در برابر سایر ویروس‌ها مثل اچ‌آی‌وی در پیش گرفتند، به سراغ  رژیم درمانی چنددارویی بروند یا خیر؟

© The Independent

بیشتر از جهان