گروسی: ظرفیت برنامه هسته‌ای حکومت ایران به‌سرعت در حال پیشرفت است

گروسی این سخنان را پس از آن بیان کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته خبر دادند

بلینکین روز دوشنبه گفت احیای برجام به نفع جمهوری اسلامی ایران، آمریکاو باقی جهان است -- PHILIP FONG / AFP

 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه، ۲ اوت ۲۰۲۲، با حضور در جمع خبرنگارها گفت: «جاه‌طلبی و ظرفیت» برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به‌شکلی «بسیار بسیار سریع» در حال پیشرفت است.

گروسی این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، از صدور دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته و گازدهی به آن‌ها خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز ضمن تایید این خبر گفت اقدام اخیر سازمان انرژی اتمی ایران واکنشی است به تحریم‌های اخیر ایالات متحده آمریکا علیه شش شرکت وابسته به جمهوری اسلامی.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه (۱ اوت ۲۰۲۲) اعلام کرد شش شرکت را به‌دلیل ارتباط با «شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس» به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

از این جهت امیرعبداللهیان می‌گوید چنین اقدام‌هایی از جانب آمریکا به‌منظور امتیازگیری از جمهوری اسلامی ایران در پای میز مذاکره صورت می‌گیرد. او ضمن تهدید تلویحی ایالات متحده، گفت: «ما برای رسیدن به توافقی قوی، جدی و اهل منطق  مذاکره‌ایم؛ اما اگر طرف آمریکایی بخواهد این مسیر را ادامه بدهد، هرگز دست بسته نخواهیم بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌وجود، یعقوب رضازاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز ۹ مرداد ۱۴۰۱ اعلام کرد احتمال دارد به‌زودی دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین برگزار شود. این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت این احتمال پس از «تلاش‌های طرف‌های اروپایی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام» به‌وجود آمده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز اظهاراتی داشت که موید سخنان رضازاده بود. او در روز دوشنبه، ۱۰ مرداد ۱۴۰۱، گفت: «این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسیم و احتمالا دور جدیدی از مذاکرات را شاهد باشیم.»

پیش‌تر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که به‌منظور توافق نهایی درباره احیای برجام، طرحی پیشنهادی به طرفین ارائه داده است؛ طرحی که دولت ایالات متحده آمریکا پس از بررسی آن اعلام کرد مفاد مندرج در آن همان پیشنهاد مطرح شده در ماه مارس سال جاری است که دولت جو بایدن ایرادی در محتوای آن نمی‌بیند.

در این راستا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در سخنرانی روز دوشنبه‌اش در در نشست بازنگری در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، گفت احیای برجام بهترین حاصل را برای جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و جامعه بین‌المللی در پی خواهد داشت.

با این‌حال در هفته‌های گذشته برخی مقام‌های رسمی و غیررسمی جمهوری اسلامی ایران از توانایی ساخت بمب اتم به‌وسیله این نظام عقیدتی – سیاسی خبر دادند. اظهارات محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران، آخرین مورد از سلسله اظهارنظرها در این زمینه بود.

اسلامی روز دوشنبه گفت:«ایران توان فنی ساخت بمب اتم را دارد، ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست.»