رسم زانو زدن پیش از مسابقات لیگ برتر انگلستان برچیده می‌شود؟

بعضی از بازیکنان احساس می‌کنند که زانو زدن پیش از مسابقه تاثیرش در مبارزه با نژادپرستی را از دست داده است

کاپیتان‌ تیم‌ها در حال بررسی کنار گذاشتن این حرکت نمادین‌اند - NEIL HALL / POOL / AFP

کاپیتان‌‌های تیم‌های لیگ برتر انگلستان درباره ادامه یا برچیدن حرکت نمادین زانو زدن پیش از مسابقات مذاکره می‌کنند.

به گزارش بی‌‌بی‌سی، آن‌ها تاکنون یک جلسه در این باره برگزار کردند که بی‌نتیجه بود و قرار است پس از مشورت با هم‌تیمی‌هایشان یک جلسه دیگر برگزار کنند.

بازیکنان تیم‌های لیگ برتر از ژوئن ۲۰۲۰ و شروع دوباره مسابقات بعد از تعطیلی به‌‌دلیل شیوع کووید‌ـ‌۱۹، پیش از آغاز مسابقه، در اعتراض به نژادپرستی، زانو می‌زنند.

با این حال، ویلفرید زاها، مهاجم کریستال پالاس، در فوریه ۲۰۲۱ از ادامه این حرکت سر باز زد و گفت: «در حال حاضر، مهم نیست که شما زانو بزنید یا بایستید، بعضی از ما هنوز در زمین آزار می‌بینیم.»

در همان روزها، تعدادی از باشگاه‌های چمپیونشیپ شامل داربی، برنتفورد، بورنموث و کویینز پارک رنجرز هم تصمیم به توقف این حرکت گرفته بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعضی از بازیکنان احساس می‌کنند که زانو زدن پیش از مسابقه تاثیرش در مبارزه با نژادپرستی را از دست داده است.

لیگ برتر تصمیم گرفته است در این ماجرا انتخاب را بر عهده بازیکنان بگذارد و پیش از بازی افتتاحیه جمعه شب بین کریستال پالاس و آرسنال، نظر نهایی‌اش را در بیانیه‌ای اعلام خواهد کرد.

اولین بار کالین کپرنیک، بازیکن فوتبال آمریکایی، در سال ۲۰۱۶، حین پخش سرود ملی آمریکا زانو زد. او گفت به پرچم کشوری که سیاهپوستان را تحت فشار می‌گذارد، حس غرور ندارد. مرگ جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی در سال ۲۰۲۰ باعث شد که این حرکت پیش از مسابقات ورزشی رواج پیدا کند.

زانو زدن پیش از مسابقه در جریان برگزاری یورو ۲۰۲۰ هم منشا اختلاف شد و تمام تیم‌ها حاضر به پیروی از این الگو نشدند. در جریان بازی انگلستان‌ـ‌مجارستان در ورزشگاه ومبلی، تماشاگران تیم مهمان در واکنش به زانو زدن بازیکنان تیم ملی انگلستان، آن‌ها را هو کردند.

تعدادی از سیاستمداران محافظه‌کار بریتانیایی هم در آن روزها مخالف این حرکت بودند و آن را کنشی سیاسی می‌دانستند. ولی گرت ساوت‌گیت، سرمربی تیم ملی انگلستان، در پاسخ به آن‌ها گفت: «این حرکتی سیاسی نیست. ما فقط از یکدیگر حمایت می‌کنیم.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، از تصمیم شاگردان ساوت‌گیت حمایت کرد و گفت: «مردم آزادند با هر روشی نشان بدهند که چقدر نژادپرستی را محکوم می‌کنند.»

بیشتر از فوتبال