حمله نیروهای امنیتی حکومت ایران به خانه‌‌های روستاییان بهایی روشنکوه

نیروهای امنیتی-دولتی حکومت ایران ساعت شش صبح روز سه‌شنبه با بیش از ۵۰ خودرو دولتی و چند ماشین سنگین ساختمانی و یک دستگاه اتوبوس وارد روستا شدند

در ادامه تشدید فشارها و بازداشت بهائيان در ایران، بامداد روز سه‌شنبه بیش از ۲۰۰ تن از ماموران امنیتی، انتظامی و جهاد کشاورزی با ورود به روستای روشنکوه در نزدیکی ساری، در استان مازندران، اقدام به تخریب خانه‌های روستاییان بهایی کردند.

جامعه جهانی بهایی در ژنو، روز سه‌شنبه یازدهم مرداد‌ماه ۱۴۰۱ با انتشار بیانیه‌ای ضمن تایید این خبر نوشت راه‌های ورودی و خروجی به روستا روشنکوه بسته شد و برخی از روستاییانی که قصد داشتند در برابر تخریب خانه‌هایشان مقاومت کنند، بازداشت شدند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده نیروهای امنیتی-دولتی حکومت ایران ساعت شش صبح روز سه‌شنبه با بیش از ۵۰ خودرو دولتی و چند ماشین سنگین ساختمانی و یک دستگاه اتوبوس وارد روستا شدند.

 ماموران امنیتی به روستاییان گفتند از خانه‌های خود خارج نشوند و اجازه فیلم‌بردای یا عکس‌برداری هم ندارد.

با این حال تصاویری از حمله نیروهای دولتی حکومت ایران به روستای روشنکوه منتشر شده است. بر اساس یکی از ویدئو‌های منتشرشده، یک ماشین ساختمانی سنگین در حال تخریب یک خانه روستایی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روستا روشنکوه از توابع منطقه چهاردانگه در استان مازندران است. ساکنان این روستا بیشتر بهایی‌اند. بهائيان این منطقه بارها هدف تهدید، آزار و تخریب یا مصادره خانه‌هایشان بوده‌اند.

اداره منابع طبیعی منطقه مدعی است ساخت‌وسازهای روستاییان بهایی در این منطقه «غیرقانونی» است و تصرف اراضی جنگلی به‌شمار می‌رود.

بهاییان این روستا دهه‌ها است که در این منطقه سکونت دارند. پیشتر نیز چهارخانه درحال ساخت بهاییان روستا توسط عوامل نیروی انتظامی تخریب شده بود.

روستای ایول در نزدیکی ساری نیز بهایی‌نشین است. در آبان ۱۳۹۹، شمار زیادی از خانه‌های روستاییان بهایی در ایول نیز تخریب و برخی از اموال بهاییان مصادره شد.

همزمان خبرگزاری هرانا روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت حکم محکومیت ۹ شهروند بهائی ساکن شهرهای اندیشه و کرج اجرا شد. هر یک از این بهائيان به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

حکومت ایران، بهاییان را به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت نمی‌شناسد. از ابتدای قدرت‌گیری نظام جمهوری اسلامی، بهاییان ایران زیر فشارهای مختلف امنیتی بوده‌اند و صدها تن از بهائيان در طول این سال‌ها بازداشت، محاکمه و برخی از آنها اعدام شده‌اند.