آنتونی بلینکن: طالبان به مردم افغانستان و جامعه جهانی خیانت کردند

ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده و جانشین اسامه بن لادن، صبح یکشنبه در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در کابل کشته شد

بلینکن: «پس از مرگ الظواهری، جهان مکان امن‌تری است»-AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز سه‎‌‌شنبه، دوم اوت، ساعاتی پس از سخنرانی جو بایدن که در آن، مرگ ایمن‌الظواهری در پی حمله هوایی نیروهای آمریکایی در کابل را تایید کرد، با انتشار بیانیه‌ای گفت که طالبان با پناه دادن به رهبر القاعده در کابل، به مردم افغانستان و جامعه جهانی خیانت کرده‌اند.

بلینکن گفت: «طالبان با میزبانی کردن و پناه دادن به رهبر القاعده در کابل توافق دوحه را کاملا نقض کردند. آنان به جهانیان اطمینان داده بودند که اجازه نمی‌دهند تروریست‌ها از خاک افغانستان برای تهدید امنیت کشورهای دیگر استفاده کنند.»

بلینکن افزود که طالبان هم به مردم افغانستان و هم به تمایل خود برای به‌رسمیت شناخته‌شدن و عادی‌سازی روابط با جامعه بین‌المللی خیانت کردند.

وزیر خارجه ایالات متحده تصریح کرد که کشورش به حمایت از مردم افغانستان و دفاع و تقویت ارزش‌های حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهد.

بلینکن گفت: «پس از مرگ ظواهری، جهان جای امن‌تری است و ایالات متحده به اقدام‌ قاطعانه علیه کسانی که کشور، مردم، یا متحدان و شرکای ما را تهدید می‌کنند، ادامه خواهد داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان گفت: «بایدن همان‌طور که در آغار روند خروج، به مردم آمریکا قول داد که در حفاظت از منابع آمریکا تردید نخواهد کرد، با کشتن الظواهری در کابل این تعهد را ثابت کرد.»

بلینکن افزود: «ما با عملیاتی که عدالت را در مورد ایمن‌الظواهری اجرا کرد، به این تعهد عمل کردیم و در مواجهه با هرگونه تهدید در آینده نیز به این کار ادامه خواهیم داد.»

آنتونی بلینکن از همه نیروهای بخش مبارزه با تروریسم و سازمان اطلاعات آمریکا که در کشتن رهبر القاعده نقش داشتند، سپاسگزاری کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هم روز سه‎‌شنبه، دوم اوت، در نشستی در کاخ سفید، اعلام کرد که ایمن الظواهری که جانشین اسامه بن لادن بود، در عملیات نیروهای آمریکایی در کابل کشته شده است. پیش از این، رسانه‌های آمریکایی از جمله نیویورک‌تایمز و آسوشتیدپرس به نقل از منابعی در دولت آمریکا، گزارش داده بودند که ظواهری احتمالا در خانه‌ای در منطقه مرفه‌‎نشین کابل، هدف حمله هوایی نیروهای آمریکایی قرار گرفته و کشته شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، دو‌شنبه شب، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی صبح یکشنبه، ۳۱ ژوییه، به خانه‌ای در ناحیه شیرپور کابل حمله کردند. مجاهد این حمله را محکوم کرد و گفت که آمریکا توافق دوحه را نقض کرده است.

طالبان پس از سخنرانی جو بایدن و تایید مرگ الظواهری در کابل، هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

کشته شدن رهبر القاعده در کابل بازتاب جهانی داشت. وزارت خارجه دولت پادشاهی عربستان سعودی با استقبال از کشته شدن الظواهری در کابل، گفت که او در قتل هزاران انسان بی‌گناه از جمله شهروندان این کشور و افرادی از دیگر ملیت‌ها و مذاهب نقش داشت.

در همین حال، پس از آنکه رئیس‌جمهوری آمریکا مرگ الظواهری را تایید کرد، انتقادها از خروج فاجعه‌بار آمریکا از افغانستان و نگرانی‌ها از گسترش فعالیت القاعده در آن کشور هم افزایش یافت. لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی، در توییتر نوشت: «الظواهری ممکن است در افغانستان کشته شده باشد اما القاعده از بین نرفته است. برخلاف آنچه رئیس‌جمهوری بایدن امشب می‌گوید، توانایی ما برای مبارزه با تهدیدهای تروریستی فزاینده در افغانستان در حاشیه است. اردوگاه‌های آموزشی القاعده در افغانستان مانند قبل از ۱۱ سپتامبر در حال ظهورند.»

این سناتور آمریکایی هشدار داد که خروج فاجعه‌بار دولت بایدن از افغانستان باعث شد این کشور به پناهگاه امن تروریسم تبدیل شود و اتحاد طالبان و القاعده را تقویت کرد. او تاکید کرد که حمله هوایی نیروهای آمریکایی به محل زندگی الظواهری در کابل نمی‌تواند تمام خطری که آمریکا را از سمت افغانستان تهدید می‌کند، دفع کند.

بیشتر از جهان