رهبر القاعده در حمله هوایی آمریکا در کابل کشته شد

کاخ سفید: بایدن ساعت ۷:۳۰ دقیقه به وقت محلی در مورد یک عملیات موفقیت‌آمیز ضد تروریسم صحبت می‌کند

رسانه‌های آمریکایی روز یک‌شنبه، ۹ مرداد (۳۱ ژوئیه) اعلام کردند نیروهای آمریکایی با حمله هوایی به خانه‌ای در ناحیه شیرپور در مرکز شهر کابل، ایمن الظواهری، رهبر القاعده را کشتند. کاخ سفید، دوشنبه‌شب در صفحه توییتر خود نوشت: قرار است جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ساعت ۷:۳۰ دقیقه به وقت واشنگتن، در مورد یک «یک عملیات موفقیت‌آمیز ضد تروریسم» سخنرانی کند.

نیویورک‌تایمز و اسوشتیدپرس، به نقل از مقام‌های مطلع در دولت آمریکا گزارش دادند که هدف حمله روز یکشنبه در شهر کابل، ایمن الظواهری، رهبر القاعده بود که در نتیجه کشته شد. به گزارش نیویورک‌تایمز، این حمله را سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به کمک هواپیمای بدون سرنشین انجام داد و به غیرنظامیان آسیب نرسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین حمله نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از خروج کامل نیروهای خارجی در ماه اوت ۲۰۲۱ از آن کشور است. پیش از این مقام‌‎های امنیتی ایالات متحده گفته بودند، اوضاع افغانستان را با استفاده از پایگاه‌های نظامی مستقر در کشورهای منطقه رصد می‌کند.

روز یک‌شنبه، وقوع دو انفجار در شهر کابل گزارش شد، اما سخنگویان طالبان گفتند، راکتی به خانه‌ای که در آن کسی زندگی نمی‎کرد اصابت کرده است. خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل گفته بود، در حمله کسی آسیب ندیده است. رحمت‌الله نبیل، رئیس امنیت ملی در دولت پیشین افغانستان، ساعتی پس از وقوع حمله در کابل، در صفحه توییتر خود نوشت که پهپاد نظامی آمریکایی‌ها این حمله را انجام دادند. سخنگویان طالبان این ادعای نبیل را رد کردند و گفتند،  حمله راکتی بوده و به کسی آسیب نرسیده است.

دوشنبه‌شب‌ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان تایید کرد که حمله روز یک‌شنبه را نیروهایی آمریکایی انجام دادند. مجاهد توضیح نداد که هدف حمله چه کسی بوده، اما گفت، هدف هرچه بوده از نگاه امارت طالبان محکوم است.

سخنگوی طالبان هشدار داد که این اقدام نیروهای آمریکایی، برخلاف تعهدات دولت آمریکا در توافقنامه دوحه است. مجاهد حمله نیروهای آمریکایی به کابل را «ادامه تجربه ناکام ۲۰ سال گذشته» خواند.

پیش از این، در ۱۹ ژوئیه، تیم نظارتی کمیته تحریم‌های سازمان ملل متحد گزارش داده بود، روابط طالبان و القاعده همچنان نزدیک است و ایمن الظواهری که گفته می‌شود در افغانستان بسر می‌برد، در نقش مشاور طالبان عمل می‎‌کند.

طالبان پیش از این حضور رهبران و اعضای القاعده را در داخل افغانستان رد کرده‌اند.