درگیری در بغلان؛ پدر و پسری در نبرد با طالبان کشته شدند

فرمانده عوض خان در جریان درگیری جان باخت و پسرش پس از اسارت به دست طالبان، تیرباران شد

در ۱۱ ماه گذشته، بغلان و اندراب، همواره شاهد درگیری میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی بوده است-عکس:ارسالی به ایندیپندنت فارسی

عوض خان و سردار سلیمی، پدر و پسری که در صفوف نیروهای «جبهه مقاومت ملی افغانستان» علیه طالبان می‌جنگیدند، حدود ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه، ۱۰ مرداد (۱ اوت ۲۰۲۲)، در جریان درگیری با نیروهای طالبان در دره خاهوش، از توابع شهرستان خوست در استان بغلان در شمال افغانستان، کشته شدند.

شریف‌الله سنگین، عضو جبهه مقاومت ملی، به ایندیپندنت فارسی گفت: «در درگیری خونین میان مقاومتگران و طالبان در دره خاهوش تلفات سنگین به طالبان وارد شد و عوض خان، از فرماندهان جبهه مقاومت ملی، نیز در جریان درگیری کشته شد.»

سنگین افزود که سردار سلیمی، پسر عوض خان که همراه با پدرش علیه نیروهای طالبان می‌جنگید، نخست زخمی شد و سپس به اسارت طالبان درآمد. افراد طالبان سپس او را به خانه‌اش در یکی از روستاهای خوست انتقال دادند و در مقابل خانواده و بستگانش، تیرباران کردند.

شریف‌الله سنگین افزود که هنوز آمار دقیقی از کشته‌ها و زخمی‌های طالبان در دست نیست، اما افراد حاضر در صحنه می‌گویند که شماری از جنگجویان طالبان کشته و زخمی شده‌اند. 

درگیری در دره خاهوش تا ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه ادامه داشته است. چند تن از خبرنگاران افغان در فضای مجازی نوشته‌اند که در درگیری‌های دره خاهوش دست‌کم چهار جنگجوی طالبان کشته، و شماری دیگر مجروح شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهرستان خوست در استان بغلان، یکی از سنگرهای جبهه مقاومت ملی است. در ۱۱ ماه گذشته، این شهرستان بارها شاهد درگیری سنگین میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت بوده است. نیروهای جبهه مقاومت ملی در شهرستان‌های ده صلاح، بنو، و پل‌حصار استان بغلان نیز فعالیت دارند. از این سه شهرستان با نام «اندراب‎‌» یا «اندراب‌ها» نیز یاد می‌شود.

دور تازه درگیری‌ها در بغلان و پنجشیر، از دو هفته پیش آغاز شد و هنوز ادامه دارد. طالبان پس از هر بار درگیری و وارد شدن تلفات به افراد این گروه، ساکنان بومی پنجشیر و اندراب، به ویژه اقوام و اعضای خانواده‌های نیروهای جبهه مقاومت ملی را بازداشت و شکنجه می‌کنند تا نیروهای جبهه مقاومت را به تسلیم وادارند.

طالبان همچنین به اعدام صحرایی، ربودن و ناپدید کردن، و حبس غیرنظامیان در پنجشیر و بغلان متهم‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل در گزارش‌های جداگانه‌ای، کشتار غیرنظامیان را در پنجشیر و بغلان تایید کرده‌اند و می‌گویند که طالبان در این نواحی مرتکب جنایت جنگی شده‌اند. سخنگویان و مقام‌های طالبان همواره با رد گزارش‌ها در مورد کشتار، بازداشت، شکنجه و زندانی کردن غیرنظامیان، وقوع جنایت جنگی به دست افراد این گروه را نیز انکار می‌کنند. با آنکه طالبان در ۱۱ ماه گذشته در نبرد با جبهه مقاومت ملی در پنجشیر و بغلان متحمل تلفات سنگین شده‌اند، اما همواره وجود و تداوم جنگ در این مناطق را رد می‌کنند.