پوتین در روز نیروی دریایی: آمریکا رقیب اصلی ما است

 روسیه اعلام کرد که در سراسر جهان آمال نظامی دریایی دارد 

پوتین پیش از سخنرانی خود، دکترین نظامی ۵۵ صفحه‌ای جدیدی را امضا کرد-Alexey DANICHEV / Sputnik Host Photo Agency / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، روز یکشنبه، ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد ۱۴۰۱)، دکترین نظامی جدیدی امضا کرد که طبق آن، آمریکا رقیب اصلی روسیه اعلام شده است. این دکترین، آمال دریایی جهانی روسیه را برای مناطق حساسی همچون اقیانوس منجمد شمالی و دریای سیاه تعیین می‌کند.

پوتین برای مراسم «روز نیروی دریایی» روسیه به سنت پترزبورگ، پایتخت تزارها که «پتر کبیر» آن را بنیان نهاد، رفت. رئیس‌ جمهوری کنونی روسیه در سخنرانی خود در این شهر، تزار سابق را بابت آنچه «تبدیل روسیه به قدرت بزرگ دریایی و جهانی» خواند، ستود. 

پوتین در سخنرانی‌ای کوتاه پس از سان دیدن از نیروها، از موشک‌های کروز ماورای صوت «زیرکان» سخن گفت و تهدید کرد که روسیه می‌تواند در مقابل هر مهاجمی ایستادگی کند. تسلیحات ماورای صوت می‌توانند ۹ برابر سرعت صوت حرکت کنند و روسیه در سال گذشته موشک‌های «زیرکان» را در کشتی‌های نیروی دریایی‌ خود آزمایش کرده است. 

پوتین پیش از سخنرانی خود، دکترین نظامی ۵۵ صفحه‌ای جدیدی را امضا کرد که ضمن تعیین اهداف راهبردی گسترده نیروی دریایی روسیه، تاکید می‌کند که این کشور می‌خواهد «قدرت دریایی بزرگی» در سراسر جهان باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دکترین اعلام می‌کند که خطر اصلی متوجه روسیه، «سیاست راهبردی آمریکا برای غلبه بر اقیانوس‌های جهان» و نزدیک‌تر شدن ناتو به مرزهای روسیه است. در این دکترین آمده است که روسیه هر گاه لازم باشد و ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی نتیجه‌بخش نباشد، از نیروی نظامی خود در اقیانوس‌های جهان استفاده خواهد کرد. 

پوتین در سخنان خود اشاره‌ای به جنگ اوکراین نکرد، اما در دکترین جدید، به «تقویت جامع موقعیت ژئوپلیتیکی روسیه» در دریاهای آزوف و سیاه اشاره شده است. 

مدت‌ها است که آمریکا روسیه را به نظامی‌سازی منطقه قطب شمال و اقیانوس منجمد شمالی متهم می‌کند، و در این دکترین نیز بر اهمیت این منطقه برای روسیه تاکید شده است. 

روسیه، از دریای ژاپن در شرق تا دریای سفید در غرب، ۳۷ هزار و ۶۵۰ کیلومتر مرز دریایی دارد.

بیشتر از جهان