ده‌ها زخمی در جریان اعتراض‌های عراق

حامیان مقتدی صدر مخالف احزاب تحت حمایت حکومت ایران‌اند

به گزارش خبرگزاری دولتی عراق، معترضان به سوی ساختمان مجلس عراق هجوم بردند- REUTERS/Thaier Al-Sudani

درگیری معترضان عراقی و نیروهای امنیتی روز شنبه ۸ مرداد، ده‌ها زخمی بر جای گذاشت. این معترضان که مخالف محمد شیاع السودانی، نامزد ائتلاف احزاب طرفدار حکومت ایران برای نخست‌وزیری‌‌اند، روز شنبه توانستند برای دومین بار طی هفته جاری وارد «منطقه سبز» در بغداد شوند، منطقه‌ای که ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌ها در آن واقع شده‌اند و استحکاماتی قابل توجه دارد. نیروهای امنیتی کوشیدند با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش جلو ورود معترضان به این منطقه را بگیرند اما موفق نشدند.

این معترضان خشمگین عموما از حامیان مقتدی صدر بودند و نه فقط از بغداد که از استان‌های مختلف کشور آمده بودند. این روحانی شیعه پیروز اصلی انتخابات سال گذشته مجلس بود اما با مانور احزاب طرفدار حکومت ایران موفق به تشکیل دولت نشد و به همین علت، نمایندگان طرفدار او از مجلس استعفا کردند. معترضان در شعارهای خود علیه دخالت کشورهای خارجی شعار می‌دادند که اشاره روشنی به دخالت ایران در این کشور داشت. حالا احزاب طرفدار جمهوری اسلامی نیز فراخوان به اعتراض‌های خیابانی «صلح‌آمیز» داده‌اند و احتمال گسترده‌تر شدن درگیری‌ها وجود دارد. در بیانیه «چارچوب هماهنگی»، ائتلاف متشکل از احزاب شیعه عمدتا همسو با حکومت ایران، آمده است: «صلح مدنی خط قرمز است و تمام عراقی‌ها می‌بایست آماده دفاع از آن به تمام طرق ممکنِ صلح‌آمیز باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری دولتی عراق، معترضان به سوی ساختمان مجلس عراق هجوم بردند. فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی پخش شده معترضانی را نشان می‌دهد که با در دست داشتن پرچم عراق سدهای امنیتی را پشت سر می‌گذرانند و وارد ساختمان مجلس می‌شوند. طبق آمار وزارت بهداشت، حداقل ۶۰ نفر بر اثر زخمی شدن در درگیری‌ها بستری شدند. این وزارتخانه تعداد کل زخمی‌ها را ۱۲۵ نفر اعلام کرد (۱۰۰ شهروند غیرنظامی و ۲۵ نفر از نیروهای امنیتی). خبرگزاری آسوشیتدپرس برخی از مصدوم‌ها را از نزدیک مشاهده کرده است. به گزارش این خبرگزاری، معترضان پس از ورود به تالار مجلس، تا زمان عمل به خواسته‌هایشان اعلام بست‌نشینی کردند.

راد ثابت، ۴۱ ساله، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما امروز آمده‌ایم تا طبقه فاسد سیاسی را کنار بزنیم و نگذاریم جلسه مجلس برگزار کنند و نگذاریم چارچوب هماهنگی دولت تشکیل دهد.»

مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل قوا، خواهان صلح شده و از معترضان خواسته «اوضاع را تشدید نکنند.» اقای کاظمی در بیانیه روز شنبه خود از معترضان خواست از دستورهای نیروهای امنیتی پیروی کنند و تاکید کرد که این نیروها وظیفه دارند از نهادهای رسمی حفاظت کنند و بر لزوم حفظ نظم و قانون تاکید کرد.

آقای السودانی را روز دوشنبه «چارچوب هماهنگی» به‌عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی کرد. پس از آن، اعتراض‌ها آغاز شدند و با گذشت نزدیک به یک هفته همچنان ادامه دارند. جلسه مجلس که قرار بود روز شنبه برگزار شود به‌دلیل تجمع معترضان صورت نگرفت. مقتدی صدر در طول سه‌ روز گذشته دو بار به هوادارانش فراخوان بست‌نشینی در «منطقه سبز» داده است.

بلوک نمایندگان طرفدار صدر (که متشکل از بیش از ۷۰ نفر بود) در طی بن‌بست سیاسی در عراق دسته‌جمعی استعفا کردند و بیم آن می‌رفت که حرکت بعدی صدری‌ها تحرک‌های خیابانی باشد. در سال ۲۰۱۶ نیز، طرفداران صدر با تحرک‌های مشابه خیابانی دولت وقت حیدر العبادی را تضعیف کردند. حالا با گذشت ۹ ماه، تحرک‌های صدری‌ها در حالی است که بحران کنونی طولانی‌ترین بن‌بست پساانتخاباتی اینچنینی در تاریخ کشور محسوب می‌شود.

آقای صدر ماه گذشته در سخنرانی‌ای که از تلویزیون پخش شد، گفت: «اگر باقی ماندن بلوک صدری‌ها در مجلس مانعی بر سر راه تشکیل دولت است پس تمام قانونگذاران این بلوک آماده‌اند تا با افتخار از مجلس استعفا کنند.»

صدر روز چهارشنبه با حضور در مقابل ساختمان مجلس به هوادارانش گفت «پیغام» آن‌ها شنیده شده است و اکنون باید به خانه باز گردند. او در حساب تویيترش نوشت: «انقلابِ اصلاحات و ردِ بی‌عدالتی و فساد. پیغام شما دریافت شد. شما مفسدان را به وحشت انداختید. نیایش کنید و امن و امان به خانه بازگردید.»

سازمان ملل از تداوم بی‌ثباتی ابراز نگرانی کرد و از رهبران عراق خواست اوضاع را آرام کنند. در بیانیه این سازمان آمده است: «تداوم ناآرامی‌ها عمیقا نگران‌کننده است. صداهای عقل و خرد برای جلوگیری از افزایش خشونت ضروری‌اند. ما تمامی بازیگران را تشویق می‌کنیم در راستای منافع تمام مردم عراق، اوضاع را آرام کنند.»

در زمان نوشتن این متن (بعدازظهر شنبه بغداد)، بعضی از معترضان ساختمان مجلس را به قصد رفتن به ساختمان شورای قضایی ترک کرده‌اند.

بیشتر از جهان