وزارت اطلاعات از بازداشت یک شهروند دیگر سوئد به اتهام جاسوسی خبر داد

در بیانیه وزارت اطلاعات ادعا شده که این شهروند سوئدی پیش از سفر به ایران در اسرائیل حضور داشته است

حکومت ایران با بازداشت شهروندان دوتابعیتی، قصد دارد اهداف سیاسی و امنیتی خود را پیش ببرد و از آنها به عنوان گروگان استفاده کند - hra-news

وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که «سربازان گمنام امام زمان»، یک تبعه‌ کشور سوئد را به اتهام جاسوسی بازداشت کردند. وزارت اطلاعات می‌گوید این شخص، سابقه سفر به اسرائیل پیش از عزیمت به ایران را داشته است.

در بخشی از متن اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است: «متهم سوئدی در سفرهای چندگانه‌ پیشین به ایران، به‌دلیل برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک، در لیست مظنونین واحد ضدجاسوسی قرار گرفته بود. از لحظه‌ ورود او به کشور، تمام تحرکات، ارتباطات و سفرهای این شخص به شهرهای مختلف کشور (که خارج از مقاصد و رویه‌های گردشگری انجام می‌شدند) تا هنگام خروج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، تحت نظر مامورین  ضدجاسوسی قرار گرفت.»

وزارت اطلاعات مدعی شده است که «متهم سوئدی در همه سفرهای قبلی، با رعایت اصول حرفه‌ای ارتباطی، حفاظتی و پنهان‌کاری، با تعدادی از عناصر مظنون اروپایی و غیراروپایی که در ایران تحت نظر قرار داشتند، ارتباط برقرار می‌کرد. او چند ماه پیش و در پی دستگیری یک جاسوس دیگر اروپایی، با ماموریت کسب اطلاع از چگونگی افشای هویت آن جاسوس و نوع و میزان اطلاعاتی که به تور این وزارت‌خانه افتاده، مجددا وارد کشور شد. در کل مدت این ماموریت، تماس‌های او با مرتبطینش، تحت کنترل قرار داشت و با تکمیل مستندات، در هنگام خروج از کشور با حکم مرجع قضایی بازداشت شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اطلاعیه با «بدسابقه» خواندن سوئد، ادعا شده است که این کشور تاکنون چندین «جاسوس نیابتی» را برای اسرائیل پشتیبانی کرده است. 

وزارت اطلاعات در اطلاعیه خود با نام بردن از احمدرضا جلالی، او را «جاسوس مسلم رژیم صهیونیستی» و «مجرم قطعی در شناسایی و ترور برخی از دانشمندان هسته‌ای کشور» خوانده و خطاب به سوئد هشدار داده است که «در صورت ادامه‌ رویه‌ جاسوسی نیابتی از سوی نهاد اطلاعاتی آن کشور و استمرار حمایت از قاتلان و جانیان سابقه‌دار، واکنش متناسب را دریافت خواهد کرد.»

احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه که در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود، از سوی نیروهای امنیتی به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت شد. 

دادستان تهران، احمدرضا جلالی را به «انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به‌کلی سرّی نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش» متهم کرده است. جلالی تا کنون بارها این اتهام‌ها را رد کرده اما مسئولان جمهوری اسلامی به تازگی دوباره ماجرای اعدام او را پررنگ کرده‌اند. 

تهدید به اجرای حکم اعدام جلالی، تهدید کشور سوئد به دریافت واکنش مناسب و بازداشت شهروندان این کشور از سوی جمهوری اسلامی در شرایطی انجام می‌گیرد که حمید نوری در سوئد زندانی است. روز جمعه ۲۴ تیر دادگاه استکهلم حمید نوری را به دلیل مشارکت در اعدام بسیاری از زندانیان سیاسی در ایران در تابستان ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم کرد. ایران به این حکم اعتراض دارد و بارها خواستار آزای نوری شده است. 

به باور بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران، حکومت ایران با پرونده‌سازی قضایی و بازداشت شهروندان دوتابعیتی یا گردشگران خارجی که برای سفرهای شخصی به ایران می‌روند، قصد دارد اهداف سیاسی و امنیتی خود را پیش ببرد و از آنها به عنوان گروگان استفاده کند.