نیویورک‌تایمز: ایران با صدور پهپاد به‌دنبال نفوذ جهانی است

صنایع ساخت پهپاد به حکومت ایران کمک می‌‌کند علاوه بر یافتن منابع مالی تازه، نفوذ سیاسی‌اش را گسترش دهد

نیویورک‌تایمز: حکومت ایران در حال تلاش است تا پهپادهای پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری بسازد - Iranian Army office / AFP

یک هفته بعد از سفر ولادیمیر پوتین، رئيس‌‌جمهوری روسیه، به تهران و دیدار با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: روسیه کماکان مانند ونزوئلا، سودان و اتیوپی و شماری دیگری از کشورها، در فهرست خریداران احتمالی پهپادهای ساخت ایران است.

در آستانه سفر پوتین به تهران، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند گزارش‌هایی در اختیار دارند که نشان می‌دهد مقام‌های روسیه قصد دارند برای تقویت زرادخانه نظامی خود، در میانه جنگ اوکراین، صدها هواپیمای بدون سرنشین از ایران وارد کنند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در ابتدای گزارشی که بامداد روز جمعه هفتم مردادماه ۱۴۰۱ منتشر کرد، به‌استناد تصاویر ماهواره‌‌ای، گزارش‌های رسانه‌های داخلی ایران و گفته‌های برخی از کارشناسان نظامی نوشت حکومت ایران تلاش می‌‌کند تا پهپادهای پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری بسازد و «نفوذ جهانی» به‌دست آورد.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، تقویت صنایع ساخت هواپیماهای بدون سرنشین در ایران، به حکومت تهران کمک می‌‌کند& علاوه بر یافتن منابع مالی تازه، نفوذ سیاسی‌اش را در کشورهای خریدار گسترش دهد.

کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، هفته پیش، همزمان با سفر پوتین به تهران گفت، حکومت ایران «پیچیده‌ترین پهپادها» را تولید کرده و آماده است تا تجهیزات نظامی ساخت خودش را در اختیار «کشورهای دوست» قرار دهد.

SEPAH NEWS / IRAN'S REVOLUTIONARY GUARDS WEBSITE / AFP

فرمانده نیروی زمینی ارتش، مشخصا به نام «کشورهای دوست» حکومت ایران اشاره نکرد. اما در ماه فوریه گذشته، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، مدعی شد حکومت ایران پهپاد «مهاجر-۶» را در اختیار ارتش ونزوئلا قرار داده است.

به‌نوشته نیویورک‌تامیز، پهپاد «مهاجر-۶» همان مدل پهپادی است که در اتیوپی نیز دیده شده است.

ماه گذشته هم در جریان برگزاری مراسم روز استقلال ونزوئلا، پهپاد‌ مونتاژشده «مهاجر-۲» در خیابان‌های کاراکاس به نمایش گذاشته شد.

وب‌سایت خبری «اچ‌تی‌نیوز» روز ۱۵ تیرماه در گزارشی به‌نقل از مقام‌های نظامی ونزوئلا نوشت پهپاد نظامی «آنتونیو خوزه سوکره»، همان نسخه مونتاژ‌شده «مهاجر-۲» است و این پهپاد قابلیت «شناسایی» و «حمله» به اهداف خود را دارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش روز جمعه‌اش نوشت وزارت دفاع ونزوئلا از سال ۲۰۰۷ خرید قطعات پهپاد نظامی «مهاجر-۲» را از ایران آغاز کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال ۲۰۰۷ همان سالی است که بر اساس قطعنامه «شورای امنیت» سازمان ملل، بخشی از تحریم‌‌های تسلیحاتی علیه حکومت ایران اعمال شد.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، شرکت تسلیحاتی «کاویم» پهپادهای ایرانی را در داخل ونزوئلا مونتاژ و به نام دیگری معرفی کرد.

شرکت کاویم که متعلق به دولت ونزوئلا است از سال ۲۰۱۳ به‌دلیل نقض‌ تحریم‌های مرتبط با ایران و کره شمالی در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد.

نیویورک‌تایمز در بخش آخر گزارش خود نوشت طی سال‌های گذشته، پهپادهای ساخت ایران در حملات متعددی علیه اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و نیز در سوریه و یمن به‌کار رفته‌اند. بنابراین طبیعی است که در سراسر جهان به ساخت و انتقال این پهپادها توجه شود.

نیویورک‌تایمز در پایان گزارش خود به‌نقل از فرزین ندیمی، تحلیلگر و کارشناس نظامی، نوشت قابلیت‌ پهپادهای ایرانی به‌گونه‌ای است که جای تعجب ندارد اگر سایر کشورها هم علاقمند شوند که به این فناوری نظامی دست پیدا کنند.

بیشتر از جهان