نمایش تجهیزات نظامی ایران در مراسم روز استقلال ونزوئلا

علاوه بر پهپاد‌ مونتاژ شده «مهاجر-۲»، راکت‌اندازهای «فجر-۱» نیز در خیابان‌های کاراکاس به نمایش گذاشته شد

پهپاد نظامی «آنتونیو خوزه سوکره»، نسخه بازسازی‌شده هواپیمای بدون‌سرنشینی است که در ایران با نام «مهاجر-۲» معرفی شده است - HO / Venezuelan Presidency / AFP

تنها یک روز بعد از آن که نشریه آمریکایی «واشنگتن‌فریبکن» در گزارشی نوشت ونزوئلا به‌زودی میزبان یک رزمایش مشترک نظامی با حضور روسیه، چین و ایران خواهد بود، رسانه‌های ونزوئلایی از نمایش پهپادهای مونتاژشده و برخی دیگر از تجهیزات نظامی ساخت ایران در این کشور خبر دادند.

مقام‌های نظامی ونزوئلا، اسم پهپاد مونتاژه‌شده ایرانی را «آنتونیو خوزه سوکره» نام‌گذاری کرده‌اند. پهپاد نظامی «آنتونیو خوزه سوکره»، نسخه بازسازی‌شده هواپیمای بدون‌سرنشینی است که در ایران با نام «مهاجر-۲» معرفی شده است.

وب‌سایت خبری «اچ‌تی‌نیوز» روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه در گزارشی به‌نقل از مقام‌های نظامی ونزوئلا نوشت  پهپاد نظامی «آنتونیو خوزه سوکره» قابلیت ضد‌تانک «رصد»، «شناسایی» و «حمله» به اهداف خود را دارد.

علاوه بر پهپاد‌ مونتاژ شده «مهاجر-۲»، راکت‌انداز ایرانی «فجر-۱» نیز روز سه‌شنبه، در جریان مراسم ویژه «روز استقلال» ونزوئلا، در خیابان‌های کاراکاس به نمایش گذاشته شد.

راکت‌انداز «فجر-۱» در واقع نسخه‌ای از راکت‌انداز تایپ ۶۳ است که در دهه ۱۹۶۰ در چین تولید شد و ایران از میانه دهه ۱۳۶۰ با نام «فجر۱» آن را تولید می‌کند.

نیکلاس مادورو، رئيس‌جمهوری ونزوئلا، که به‌تازگی از ایران بازگشته است، برای دومین سال پیاپی در مراسم ویژه روز استقلال ونزوئلا غایب بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌‌جمهوری ونزوئلا، در نخستین مصاحبه‌‌اش بعد از ورود به تهران، روز ۲۰ خردادماه گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی هیسپان‌تی‌وی وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: «نقشه‌راهی ۲۰ ساله برای گسترش همکاری میان ایران و ونزوئلا امضا خواهد شد.»

به‌ نوشته واشنگتن‌فری‌بیکن، قرارداد راهبردی ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا، مشابه همان قراردادی است که پیشتر حکومت ایران با دولت چین امضا کرده و دربرگیرنده موارد بسیاری، از جمله همکاری‌های نظامی است.

ایران و ونزوئلا طی سال‌های گذشته، علاوه بر همکاری‌های تجاری و معاملات گسترده نفتی، همکاری‌های نظامی خود را هم گسترش داد‌ه‌اند.

گسترش همکاری‌های نظامی ایران و ونزوئلا، علاوه بر آمریکا، مورد توجه مقام‌های اسرائیلی نیز بوده است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، پیشتر درباره انتقال فناوری‌های پیشرفته پهپاد به ونزوئلا، هشدار داده بود.

وزیر دفاع اسرائیل در بهمن‌‌ماه گذشته با انتشار تصاویری مدعی شد مدارکی در دست است که نشان می‌دهد حکومت ایران پهپادهای نظامی خود را در اختیار برخی از کشورهای آمریکای جنوبی، از جمله ونزوئلا، قرار داده است.

بیشتر از جهان