نخستین پرواز آزمایشی ۲۰ ساعته از نیویورک به سیدنی

این پرواز آزمایشی شرکت کانتاس برای سنجش تاب‌آوری بدن انسان صورت می‌گیرد

GREG WOOD / AFP

 

شرکت هواپیمایی کانتاس نخستین پرواز آزمایشی ۲۰ ساعته خود را روز جمعه انجام داد تا چگونگی سازگار شدن بدن انسان با مسیرهای خیلی طولانی را بررسی کند.

این شرکت هواپیمایی قصد دارد در مسیر لندن و نیویورک و سیدنی پرواز مستقیم برقرار کند که طولانی‌ترین پرواز بدون توقف جهان خواهد بود.

نخستین پرواز آزمایشی از نیویورک به سیدنی و با بویینگ جدید ۷۸۷-۹ انجام گرفت. این شرکت هواپیمایی این سفر را با حدود ۵۰ مسافر و خدمه که اکثرشان کارکنان این شرکت هستند شبیه‌سازی کرد و سرنشینان هواپیما را تحت گستره وسیعی از آزمایش‌های پزشکی قرار داد تا ارزیابی کند طولانی بودن سفر چه اثرات روان‌شناختی و عاطفی‌ای بر آن‌ها می‌گذارد تا مشخص شود به سلامت آن‌ها لطمه وارد می‌شود یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسافران در سراسر این سفر دشوار به افزاره‌های فناوری‌های پوشیدنی مجهز بودند و خواب، خوراک، آشامیدن و حرکات فیزیکی‌شان طبق برنامه مشخصی بود. هشیاری و امواج مغزی خلبانان را نیز پایشگری می‌شد تا به کمک آن بهترین برنامه کار و استراحت را برای دست‌اندرکاران این سفر بسیار طولانی تدوین کنند.

این پرواز آزمایشی نخستین پرواز از سه پرواز این گونه‌ای است که قرار است شرکت کانتاس انجام دهد و دو پرواز دیگر قرار است چند ماه دیگر در مسیر لندن-سیدنی و نیویورک-سیدنی انجام گیرد.

البته زمان زیادی مانده است تا این طرح بلندپروازانه‌ که کانتاس نام «طلوع» را برای آن انتخاب کرده است به بهره‌برداری تجاری برسد. این شرکت هواپیمایی حامل پرچم استرالیا می‌گوید در صورتی که این طرح پیش برود پروازهای تجاری بین لندن و سیدنی را از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد.

مدت این پرواز ۱۷ هزار و ۱۵  کیلومتری از هیتروی لندن با در نظر گرفتن سرعت میانگین 837 کیلومتر در ساعت ۲۰ ساعت و ۲۰ دقیقه برآورد کرده‌اند. مستقیم‌ترین حالت این پرواز از مسیر دانمارک، لتونی، غرب روسیه، شمال شرق قزاقستان، چین و فیلی‌پین صورت می‌گیرد و به نزدیکی شهر داروین در استرالیا ختم می‌شود.

آلن جویس مدیرعامل گروه کانتاس می‌گوید: «هر وقت که به لطف هواپیمای جدیدی امکان یافته‌ایم پرواز طولانی‌تر انجام دهیم مردم به طور طبیعی راجع به میزان راحتی چنین پروازهایی می‌پرسند. این واقعیت که طولانی‌ترین پروازی که در حال حاضر داریم یعنی پرواز پرت به لندن از بالاترین میزان رضایت مشتریان برخوردار است نشان‌گر آن است که طراحی کردن پروازهای طولانی و در عین حال لذت‌بخش برای مسافران، شدنی است. چنین پروازهایی این مزیت را هم دارند که چند ساعت زودتر به مقصد می‌رسند و توقف بین راهی هم ندارند».

او افزود: «در طرح «طلوع» برد پرواز بیش‌تر می‌شود و باید در مورد راحتی خدمه و مسافران دقت بیش‌تری به خرج دهیم چون قرار است حدود ۲۰ ساعت را بر فراز آسمان سپری کنند و به همین دلیل است که این تحقیق اهمیت زیادی دارد».

آقای جویس ادامه داد: «قسمت اعظم کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم برای نخستین بار در جهان انجام می‌گیرد. الگوهای فعالیت مغز خلبانان را هنگامی که در حال هدایت هواپیما هستند و همچنین هنگامی که مشغول استراحت هستند با دستگاه‌هایی پایشگری می‌کنیم».

او ادامه داد: «نوآوری بخشی از دی‌ان‌ای شرکت کانتاس است و این پروازها نیز مستثنا نیستند. حتی اگر پروازهای طرح «طلوع» به سرانجامی هم نرسد، این داده‌های تحقیقاتی را برای بهتر کردن وضعیت مسافران و خدمه در پروازهای طولانی کنونی کانتاس به کار خواهیم گرفت و بی‌صبرانه در پی استفاده از دستاوردهای علم پزشکی برای سامان دادن پروازهای آینده مسافران هستیم».

کانتاس پیش از پرواز مسیر نیویورک-سیدنی نتایج تحقیقی را منتشر کرد که در آن از ۵۰۰ مسافر پروازهای دوربرد در مورد دست‌وپنجه نرم کردن با پرواز‌ زدگی یا همان «جِت‌لَگ» پرسیده بودند.

طبق این تحقیق حدود نیمی از مسافران (۴۷ درصد) بعد از رسیدن به مقصد حال ندارند که در نور روز به بیرون بروند در حالی که مؤثر بودن این کار برای غلبه بر پرواز زدگی اثبات شده است.

خانم دکتر یو سون بین محققی که در زمینه خواب تخصص دارد می‌گوید مسافران می‌گویند برای رفع اثرات پروازهای طولانی حواس‌شان جمع است اما اغلب کارهایی که به این منظور انجام می‌دهند درست نیست.

او می‌گوید: «می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین راهبردها برای تنظیم ساعت بدن این است وقتی به مقصد رسیدیم در نور روز به بیرون برویم اما فقط 47 درصد مسافران دست به این کار می‌زنند».

خانم سون می‌افزاید: «بیش از چند گیلاس مشروب خوردن هم پرواز زدگی را بدتر می‌کند. با این کار زودتر به خواب می‌رویم ولی از حد مشخصی به بعد در کیفیت خواب هم اختلال ایجاد می‌کند و آب بدن را کاهش می‌دهد».

در مورد خدمات درون هواپیمای پرواز لندن به سیدنی شایعاتی زیادی به راه افتاده است که تالار ورزش، محوطه بازی کودکان، نوش‌گاه و خواب‌گاه از جمله امکانات احتمالی ذکر شده برای این هواپیما است. ارایه بسیاری از این امکانات را تکذیب کرده‌اند اما جویس می‌گوید در پروازی که بدون توقف باشد و حدود یک شبانه روز طول بکشد باید فضای راحتی مهیا باشد.

او می‌گوید: «در این هواپیما به بخشی که اسمش را بخش چهارم گذاشته‌ایم توجه داریم. ناحیه‌ای که مسافران بتوانند در آن کش و قوسی به بدن‌شان بدهند ، ورزش کنند و آبی به بدن‌شان برسانند. این امکانات بخشی از خدماتی است که می‌خواهیم عرضه کنیم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان