هواداران صدر به پارلمان عراق ریختند و علیه ایران شعار دادند

رسانه‌ها می‌گویند این بزرگترین تظاهرات اعتراضی در عراق از انتخابات اکتبر سال گذشته به این سو است

صدها تن از معترضان عراقی در اعتراض به پیشنهاد نامزد نخست وزیری منتخب احزاب مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، به پارلمان بغداد هجوم بردند و علیه ایران شعار دادند.

معترضان با شعار «سودانی، برو بیرون» مخالفت خود با نامزدی محمد السودانی را اعلام کردند که اخیرا از سوی نیروهای نزدیک به حکومت ایران، برای مسند نخست‌وزیری نامزد شده است.

با گذشت ۹ ماه از بن‌بست سیاسی در عراق، روز چهارشنبه، ۲۷ ژوییه (۵ مرداد ۱۴۰۱)، معترضان وارد پارلمان عراق واقع در «منطقه سبز» بغداد با نیروهای امنیتی درگیر شدند. «منطقه سبز» (منطقه‌الخضرا) بخشی حساسی از بغداد است که بیشتر ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در آن واقع شده‌اند. 

به نظر می‌رسد که بسیاری از معترضان از پیروان مقتدی صدر، روحانی شیعه، باشند که پیروز اصلی انتخابات سال گذشته بود. عکس آقای صدر در دست برخی از معترضان مشاهده می‌شود. صدر کوشیده بود دولتی با اکثریت پارلمانی و بدون حضور احزاب برخوردار از حمایت حکومت ایران (که در انتخابات سال گذشته شکست خوردند) تشکیل دهد، اما شگردهای پارلمانی این احزاب، کشور را به‌ بن‌بست سیاسی کشاند و طرفداران صدر از عضویت مجلس استعفا دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های عراقی و کاربران در رسانه‌های اجتماعی، خبرها و تصاویری از درگیری‌ها منتشر کرده‌اند. خبرگزاری اسوشیتدپرس اعتراضات چهارشنبه را بزرگ‌ترین اعتراضات از زمان برگزاری انتخابات در اکتبر سال گذشته تاکنون دانسته است. 

طبق اولین گزارش‌ها، شماری از معترضان بر اثر شلیک نیروهای امنیتی مجروح شده‌اند. در بسیاری از فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، صدای انفجار و شلیک گلوله شنیده می‌شود که گفته می‌شود بخشی از آن به دلیل پرتاب نارنجک‌‌های صوتی است. 

مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، از معترضان خواسته است که بلافاصله از «منطقه سبز» خارج شوند. او تاکید کرد که نیروهای امنیتی متعهد به پاسداری از نهادهای دولتی و سفارتخانه‌های بین‌المللی‌اند و جلو هرگونه اختلال در نظم و امنیت را می‌گیرند. نیروهای پلیس ضدشورش نزدیک دروازه‌های «منطقه سبز» گرد آمده‌اند تا جلو ورود تظاهرات‌کنندگان را بگیرند و برای عقب زدن معترضان، از شلنگ‌های فشارقوی آب استفاده می‌کنند.