نفت؛ محور گفت‌وگوهای نخست‌وزیر ژاپن در سفر آتی به عربستان سعودی

داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد بیش از ۴۰درصد نفت وارداتی ژاپن از عربستان سعودی تامین می‌شود

در ماه‌های گذشته، دولت ژاپن سعی کرد با پرداخت یارانه به شرکت‌های بزرگ و تامین‌کنندگان انرژی، بهای نهایی را برای مصرف‌کنندگان داخلی پایین بیاورد - Philip FONG / AFP

منابع دولتی ژاپن روز چهارشنبه اعلام کردند فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر این کشور در نظر دارد در سفر ماه آینده خود به منطقه، با مقام‌های عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر درباره تامین انرژی و ثبات در بازارهای جهانی نفت گفت‌وگو کند.

خبرگزاری «کیودو» ژاپن روز چهارشنبه پنجم مرداد ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت سفر نخست‌وزیر ژاپن به برخی از کشورهای صادرکننده نفت، در میانه بحران و بی‌ثباتی در بازارهای انرژی جهان برنامه‌ریزی شده است.

به‌دنبال تهاجم روسیه به اوکراین، بهای انرژی در جهان افزایش یافت. کشورهای وارده‌کننده نفت، از جمله ژاپن، تلاش دارند با رایزنی با کشورهای صادرکننده، وضعیت اقتصادی خود را در داخل باثبات نگاه دارند. 

طی ماه‌های گذشته، دولت ژاپن سعی کرد با پرداخت یارانه به شرکت‌های بزرگ و تامین‌کنندگان انرژی، بهای نهایی انرژی را برای مصرف‌کنندگان داخلی پایین بیاورد. ژاپن برای تولید حدود یک سوم انرژی مورد نیاز خود، به واردات نفت از خارج وابسته ست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، هفته پیش خبرگزاری رویترز در گزارشی به‌نقل از مقام‌های وزارت صنعت ژاپن اعلام کرد یارانه توزیع‌کنندگان نفت در ژاپن، ۳۶ین به ازای هر لیتر، معادل ۲۵ سنت دلار آمریکا، کم می‌شود. کاهش یارانه‌های دولتی به بالا رفتن بیشتر بهای انرژی می‌انجامد.

عربستان سعودی یکی از تامین‌کنندگان اصلی نفت ژاپن است.

داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد بیش از ۴۰درصد نفت وارداتی ژاپن از عربستان سعودی تامین می‌شود.

روسیه نیز یکی از صادرکنندگان انرژی به ژاپن است. اما بعد از تهاجم این کشور به اوکراین، واردات نفت شرکت‌های ژاپنی از روسیه کاهش یافت. تحریم‌های روسیه از علت‌های اصلی کاهش واردات از روسیه است.

امارات متحده عربی، قطر و عمان، به ‌ترتیب در جایگاه دوم تا چهارم، کشورهای تامین‌کننده انرژی ژاپن در منطقه به‌شمار می‌روند.

آخرین سفر نخست‌وزیر ژاپن به منطقه در ژانویه ۲۰۲۰ انجام شد. در آن هنگام شینزو آبه، نخست‌وزیر تازه‌درگذشته ژاپن، رئيس‌ دولت بود.

بیشتر از اقتصاد