مراد طاهباز با «پابند الکترونیکی» به مرخصی آمد

به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا، این کشور به همکاری‌های خود با آمریکا برای آزادی و خروج مراد طاهباز از ایران ادامه می‌دهد

در پرونده فعالان بازداشت‌شده محیط‌زیستی، برای مراد طاهباز و نیلوفر بیانی، سنگین‌ترین احکام صادر شد -Morad Tahbaz/Facebook

تنها چند ساعت بعد از اعلام خبر مرخصی مراد طاهباز، زندانی سه‌تابعیتی در پرونده فعالان محیط‌زیستی بازداشتی، وزارت خارجه بریتانیا با صدور بیانیه‌‌‌ای تایید کرد این شهروند بریتانیایی، با «پابند الکترونیکی»، هم‌اکنون در خارج از زندان است.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه پنجم مرداد ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت مراد طاهباز قرار بود همزمان با آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، از زندانیان پیشین دوتابعیتی در ایران، آزاد شود، اما در نهایت تنها به او چند روز مرخصی داده شد تا به منزل مادرش در تهران برود و در آخر ماموران امنیتی او را دوباره به زندان اوین بازگرداندند.

در اسفندماه سال پیش، نازنین زاغری و انوشه آشوری، که هر دو «تابعیت بریتانیایی» دارند، پس از تحمل سال‌ها زندان با رایزنی دولت عمان آزاد شدند و به بریتانیا بازگشتند.

پیشتر خبرگزاری داخلی ایسنا، به‌نقل از حجت کرمانی، وکیل مراد طاهباز، نوشته بود موکل او برای مدت یک ماه، با «پابند الکترونیکی» به مرخصی آمده است.

خانواده طاهباز نیز روز چهارشنبه خبر آزادی موقت او را بعد از پنج سال زندان تایید کردند.

مراد طاهباز، علاوه بر تابعیت ایران، شهروند بریتانیا و آمریکا نیز به‌شمار می‌رود.

طاهباز در دی‌ماه ۱۳۹۶، همراه با هشت تن دیگر از فعالان و پژوهش‌گران محیط‌زیستی، بازداشت و در «دادگاه انقلاب» تهران، به‌ریاست قاضی صلواتی، به‌اتهام «جاسوسی» محاکمه و در نهایت به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پرونده فعالان محیط‌زیستی، برای مراد طاهباز و نیلوفر بیانی، سنگین‌ترین احکام صادر شد. طاهباز بنیان‌گذار و عضو هیئت‌مدیره موسسه حیات وحشت «میراث پارسیان» است.

روزنامه گاردین در بخش دیگری از گزارش روز چهارشنبه خود، به‌نقل از سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا، نوشت: «مراد یک سه‌تابعیتی است. ما به همکاری نزدیک خود با دولت آمریکا ادامه می‌دهیم تا از مقام‌های ایرانی بخواهیم مراد را برای همیشه آزاد کنند و اجازه دهند او از کشور خارج شود.»

علاوه بر مراد طاهباز، در حال حاضر سیامک نمازی، باقر نمازی و عماد شرقی، از دیگر شهروندان آمریکایی‌اند که در ایران بازداشت و دوران محکومیت خود را می‌گذراندد.

طی سال‌های گذشته، شمار زیادی از شهروندان دوتابعیتی در ایران بازداشت و در «دادگاه‌های انقلاب»، با اتهام‌های مشابه «امنیتی» محاکمه و محکوم شده‌اند.

به‌باور بسیاری از تحلیل‌گران، حکومت ایران از بازداشت شهروندان دوتابعیتی برای پی‌گیری اهداف سیاسی خود در برابر کشورهای غربی استفاده می‌‌کند.