مصرف تخم‌مرغ ایرانیان هم کاهش یافت 

رئیسی با ادعای «جراحی اقتصادی»، وضعیتی ایجاد کرد که هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده آسیب‌ دیدند

ستاد تنظیم بازار در اردیبهشت‌ماه، پس از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، قیمت هر شانه تخم‌مرغ را ۷۶ هزار تومان اعلام کرد -tejaratnews

ناصر نبی‌پور، رئیس‌ هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ‌ تخم‌گذار استان تهران، از کاهش مصرف تخم‌مرغ در میان ایرانیان خبر داد و گفت که بسیاری از مردم دیگر مثل گذشته قدرت خرید تخم‌مرغ را ندارند. 

او قیمت هر شانه تخم‌مرغ در مرغداری‌ها را ۷۰ هزار تومان و در مغازه‌ها بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: «درباره اینکه مصرف تخم‌مرغ تا چه میزان کاهش یافته است، برآوردی نداریم اما وضعیت بازار گویای این مسئله است که مصرف تخم‌مرغ کاهش یافته و صادرات آن نیز متوقف شده است.»

نبی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره دلایل توقف صادرات تخم‌مرغ نیز گفت: «وقتی قیمت تخم‌مرغ در مرز بالای ۳۰ هزار تومان باشد، صادرات آن صرفه اقتصادی ندارد.» از سخنان این فعال صنفی چنین برمی‌آید که پیش‌ از این، برخی تولیدکنندگان به دلیل تولید مازاد حاضر بودند محصولی را که روی دستشان مانده بود، حتی با زیان صادر کنند؛ اما حالا همین روند هم متوقف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ستاد تنظیم بازار در اردیبهشت‌ماه، پس از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، قیمت هر شانه تخم‌مرغ را ۷۶ هزار تومان اعلام کرد اما حالا با گذشت حدود دو ماه، نرخ‌ها همچنان در حال افزایش‌اند. 

این روزها پرداخت بهای ۱۰۰ هزار تومانی یک شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی برای بسیاری از مصرف‌کنندگان دشوار است اما تولیدکنندگان هم می‌گویند با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت پایین‌تر از این نیز به‌صرفه نیست. در واقع دولت رئیسی با ادعای «جراحی اقتصادی»، وضعیتی را ایجاد کرد که هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده آسیب‌ دیدند. 

حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی با وجود هشدارهای کارشناسان اقتصادی کوچک‌تر شدن سبد خرید مردم را در پی داشت؛ به‌ طوری‌ که گفته می‌شود بسیاری از مردم دیگر حتی قدرت خرید تخم‌مرغ را که غذایی ساده است، ندارند. پیش‌تر جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد و کشاورزی، وعده داده بود که تخم‌مرغ را شانه‌ای ۴۳ هزار تومان در منزل، به مردم تحویل می‌دهد. 

تولیدکنندگان تخم‌مرغ روز ۱۴ تیرماه با تجمع در محل وزارتخانه جهاد و کشاورزی، ساداتی‌نژاد را «وزیر بی‌کفایت» خطاب کردند و خواستار استعفای او شدند اما وزیر دولت رئیسی حتی برای شنیدن سخنان معترضان هم در جمع آنان حاضر نشد. 

افزایش قیمت‌ها در مورد دیگر کالاهای اساسی نیز با سرعتی فزاینده‌ ادامه دارد؛ گزارش اخیر مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ «تورم نقطه‌ای» در تیرماه ۱۴۰۱ به عدد ۵۴ درصد رسید و رکورد ۲۶ ساله را شکست. این به معنای آن است که خانوارهای ایرانی به‌طور متوسط ۵۴ درصد بیشتر از تیرماه ۱۴۰۰ برای خرید «کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند. 

با وجود تنگناهای شدید اقتصادی، حامیان رئیسی از حذف ارز ترجیحی کالاها و عملکرد اقتصادی دولت دفاع می‌کنند و مدعی‌اند که گرانی‌ها با یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دولت جبران می‌شود؛ در صورتی‌ که یارانه معیشتی دولت فقط برای خرید سه شانه تخم‌مرغ و دو کیلو برنج ایرانی کفایت می‌کند و تازه آن هم به حساب بسیاری از مردم ایران واریز نشد؛ چون ادعا شد که جزو دهک پردرآمدند.

بیشتر از اقتصاد