افزایش قیمت کالاها و خدمات در ایران؛ تورم تیرماه ۵۴ درصد شد

نرخ تورم سالانه تیر ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل، ۱.۱ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد

با وجود فشار اقتصادی مضاعف که این روزها بر مردم ایران تحمیل می‌شود، رسانه‌های حکومتی همچنان از عملکرد اقتصادی دولت دفاع می‌کنند - ATTA KENARE / AFP

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، نرخ «تورم نقطه‌ای» در تیر ماه ۱۴۰۱ به عدد ۵۴ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای ایرانی به طور میانگین ۵۴ درصد بیشتر از تیر ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

 منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. بر این اساس، نرخ تورم نقطه‌ای تیر ماه ۱۴۰۱ در مقایسه با ماه قبل ۱.۵  واحد درصد افزایش یافته است. در این میان، نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌‌ها و دخانیات» با افزایش ۴.۴ واحد درصدی به ۸۶ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ۰.۱ واحد درصدی به ۳۶.۹ درصد رسیده است.

نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۵۲.۸درصد است که نسبت به ماه قبل ۱.۴ واحد درصد افزایش داشته اما برای خانوارهای روستایی ۶۰.۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۵ واحد درصد افزایش داشته است.

مطابق با گزارش مرکز آمار ایران، نرخ «تورم سالانه» تیر ماه ۱۴۰۱ برای خانوارها هم به ۴۰.۵ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۱.۱ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. 

نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۰ درصد و ۴۳.۲ درصد است که برای خانوارهای شهری ۱.۱ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ۱.۴ واحد درصد افزایش داشته است. دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در تیر ماه ۱۴۰۱ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۸.۹ درصد برای دهک دهم تا ۴۴.۸ درصد برای دهک اول است.

انتشار چنین آماری در شرایطی است که در ماه‌های گذشته از سوی کارشناسان اقتصادی هشدارهای بسیاری درباره «ابر تورم» و تبدیل «خط فقر» به «خط گرسنگی» داده شده است. منتقدان عملکرد ابراهیم رئیسی، موازی‌کاری، فساد و سوءمدیریت را از عوامل مهم تشدید بحران اقتصادی در ایران می‌دانند و تاکید می‌کنند اقدام‌های رئیس جمهوری ایران بدون منطق و هیجانی است که سبب می‌شود تورم افزایش یافته و به سختی کنترل شود.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، سوسیس و کالباس)، گروه «لبنیات و تخم مرغ» (دوغ پاستوریزه، خامه و تخم مرغ) و گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی، کیک و بیسکویت) است. 

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان» (خدمات طبی سرپایی و خدمات بیمارستانی)، گروه «هتل و رستوران» (هزینه هتل و تالار پذیرایی) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های اخیر، بازنشستگان تامین اجتماعی، فعالان کارگری، معلمان و بسیاری دیگر از اقشار مختلف مردم بارها با برگزاری تجمع‌های اعتراضی اعلام کردند که دخل‌ و خرجشان با هم جور درنمی‌آید.

با وجود فشار اقتصادی مضاعف که این روزها بر مردم ایران تحمیل می‌شود، رسانه‌های حکومتی همچنان از عملکرد اقتصادی دولت دفاع می‌کنند و مدعی‌اند که مردم از شرایط فعلی راضی‌‌اند. روزنامه همشهری در یکی از گزارش‌های اخیر خود نوشت: «دولتمردان در ۱۰ ماه گذشته جلو فروپاشی اقتصادی کشور را گرفته‌اند.» ارگان رسانه‌ای شهرداری و حامی رئیسی در ادامه ادعای خود، افزود که «مردم دلایل گرانی‌های اخیر را می‌دانند و یارانه متناسب با آن را دریافت کرده‌اند.» این در حالی است که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دولت، حتی برای خرید دو تا سه قلم کالای اساسی هم کافی نیست.

بیشتر از اقتصاد