ایران برای ترور اسرائیلی‌ها در استانبول ۳۵ هزار دلار پرداخت کرد

روزنامه صباح جزئیاتی از طرح هدف قرار دادن سه گردشگر اسرائیلی در استانبول را منتشر کرد

تایمز اسرائيل نوشت که رسانه‌های ترکیه روز شنبه «جزئیات جدیدی از تلاش ایران برای کشتن اسرائیلی‌ها در استانبول» منتشر کرده‌اند. اشاره این رسانه به گزارشی است که در روزنامه صباح، نزدیک به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، منتشر شد. به نوشته صباح، «به ماموران ایرانی دستور داده شد در ازای ۳۵ هزار دلار، سه گردشگر اسرائیلی را که در هتلی در نزدیکی میدان تقسیم استانبول اقامت داشتند، هدف قرار دهند.»

ویدیویی که صباح منتشر کرد، مردی را در حال عکاسی از داخل هتل نشان می‌دهد. به نوشته این روزنامه، چهار عضو این ماموریت در روز ۱۷ ژوئن و در «لحظه آخر»، دستگیر شدند.

رسانه‌های محلی ترکیه روز جمعه هم گزارش دادند که نیروهای امنیتی این کشور در روز چهاردهم ژوییه، یک تلاش دیگر ماموران ایرانی را خنثی کردند.

این گزارش‌ها یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که مقام‌های تل‌آویو با انتشار بیانیه‌ای، به همه شهروندان اسرائيلی هشدار دادند فورا استانبول را ترک کنند و از سفرهای غیرضروری به سایر مناطق ترکیه نیز پرهیز کنند. مقام‌های اسرائيل در پیام هشدار به شهروندانشان، اعلام کردند که عوامل ایرانی برای ربودن یا کشتن اسرائیلی‌ها در ترکیه‌ آماده‌اند؛ زیرا تهران به دنبال انتقام گرفتن از تل‌آویو است و عرصه نبرد را به ترکیه کشانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنش‌ بین اسرائیل و ایران تازگی ندارد؛ اما درگیری میان این دو کشور در ماه‌های اخیر تشدید شده است. پس از ترور یک افسر ایرانی در تهران، حملات هوایی به اهداف مرتبط با ایران در سوریه، لفاظی‌های تهدیدآمیز رهبران ایران و نقض فزاینده توافق‌های هسته‌ای از سوی ایران، روابط جمهوری اسلامی و اسرائیل شکل پیچیده‌تری به خود گرفت.

پیش از این، یک مقام ارشد امنیتی در تل‌آویو به رسانه‌های این کشور گفت که سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد) و همتایان محلی آن در ماه گذشته، موفق شدند دست‌کم سه حمله ایران را خنثی کنند. در این حملات، جمهوری اسلامی غیرنظامیان اسرائیلی در استانبول را هدف قرار داده بود.

این مقام امنیتی گفت: «موساد اطلاعاتی را درباره ۱۰ عضو یک گروه ایرانی به مقام‌های ترکیه ارائه داد که گفته می‌شود قصد داشتند سفیر سابق اسرائیل و همسرش را بربایند و بکشند.»

به گفته او، موساد همچنین موفق شد دو توطئه دیگر علیه اسرائیلی‌ها را در استانبول خنثی کند و گردشگران توانستند در «آخرین ثانیه ممکن»، از آن کشور خارج شوند.

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ايران، ادعاهای اسرائيل مبنی بر هدف قرار دادن اسرائيلی‌ها در تركيه را «بی‌اساس» و بخشی از «سناريو از پيش طراحی‌شده برای تخريب روابط دو كشور مسلمان» دانسته بود.

جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل سال‌ها است که در یک جنگ سایه درگیرند؛ اما این تنش‌ها پس از یک رشته حوادث مهم که تهران اسرائیل را مقصر آن‌ها می‌داند، افزایش یافتند. بنا بر ادعای ایران، اسرائیل مسئول ترور حسن صیاد خدایی، یک مقام سپاه پاسداران، در منزلش در تهران بود. پس از ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای در نوامبر ۲۰۲۰ در ایران، مرگ صیاد خدایی در تهران از مواردی بود که بازتاب‌های زیادی داشت.

به‌تازگی در ایران، تحولاتی در سپاه پاسداران اتفاق افتاده است. حسین طائب پس از ۱۳ سال از ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران (ساس) کنار گذاشته شد. این برکناری در شرایطی است که طی ماه‌های اخیر، انتقادها از ناتوانی نهاد تحت امر او در حفاطت از تاسیسات هسته‌ای ایران و کارکنان آن مقابل حملات و ترورهای منتسب به اسرائیل افزایش یافته بود. در گزارش‌های رسانه‌های عبری‌زبان، بارها از حسین طائب به عنوان مردی که پشت حملات برنامه‌ریزی‌شده به اسرائیلی‌ها در ترکیه قرار دارد، نام برده شده است.