وزیر دفاع عراق:‌ ترکیه مسئول قتل غیرنظامیان است

وزارت خارجه عراق می‌گوید که ترکیه فراتر از حمله به دهوک اهداف توسعه‌طلبانه را دنبال می‌کند

وزیر دفاع عراق می‌گوید حق قربانیان حمله ترکیه به هیچ قیمتی ضایع نخواهد شد-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

وزیر دفاع عراق می‌گوید که ترکیه «از جنگ علیه داعش برای نفوذ در عراق بهره‌برداری کرده است.»

جمعه عناد، وزیر دفاع عراق، روز یکشنبه دوم مرداد (۲۴ ژوئیه) به العربیه گفت: آنکارا به درخواست‌های بغداد برای خروج نیروهایش از پایگاه زلیکان پاسخ نداد. او گفت که «قوایی از ترکیه به بزرگی یک گردان تا ۲۰ کیلومتری شمال عراق نفوذ کرده‌اند.»

خبرگزاری رسمی عراق نیز می‌گوید که نتیجه تحقیقات کمیته تجسس درباره بمب‌گذاری دهوک، شواهدی را درباره مشارکت نیروهای ترکیه ارائه داده است. این کمیته گفت که تمرکز عراق بر مبارزه با گروه‌های داعشی، این فرصت را به ترکیه داد تا چهار هزار سرباز خود را تا ده‌ها کیلومتر به عمق خاک عراق وارد کند.

عناد درباره حمله خمپاره‌ای دهوک در هفته گذشته، که طی آن شماری غیرنظامی عراقی کشته و مجروح شدند، گفت: «ترکیه در حمله اخیر از خمپاره‌اندازهای سنگین کالیبر ۱۵۵ استفاده کرده است.»

وزیر دفاع عراق در عین حال گفت: «ترکیه کشور همسایه و دوست است، اما زیاده‌روی کرد.»

عناد همچنین گفت که نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) «از وضعیت سوءاستفاده کردند و به عمق عراق نفوذ کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع عراق گفت که بغداد تاسیس مراکز هماهنگ‌کننده در دیاربکر و موصل را به ترکیه پیشنهاد کرده است. او گفت:‌ «حملات ترکیه ما را غافلگیر کرد زیرا ترکیه با ما هماهنگ نکرده بود.»

او ضمن تاکید بر این که «ترکیه مسئول قتل غیرنظامیان در دهوک است»، گفت: «حق قربانیان حمله ترکیه به هیچ قیمتی ضایع نخواهد شد.»

جمعه عناد بر لزوم تشکیل «یک نیروی حفاظتی جدید مرزی» تاکید کرد و گفت:‌ «هر تصمیم احتمالی عراق برای بستن مرزها یا تنش در مناسبات، به معنی متضرر شدن از جانب ترکیه است.»

پیشتر در روز شنبه، وزیر خارجه عراق از شکایت بغداد به شورای امنیت سازمان ملل خبر داد و خواستار جلسه فوری این شورا برای بحث درباره حمله دهوک شد. بغداد می‌گوید ترکیه مسئول بمباران هفته گذشته دهوک است.

به گزارش خبرگزاری عراقی «اینا»، وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که در شکایت خود به شورای امنیت گفته است که اهداف ترکیه فراتر از حمله اخیر است.

سخنگوی وزارت خارجه عراق به شبکه خبری العراقيه گفت که در شکایت به شورای امنیت؛ ۲۲ هزار و ۷۰۰ مورد نقض حاکمیت عراق توسط ترکیه قید شده است. عراق می‌گوید که ترکیه اهداف توسعه‌طلبانه دارد و باید بابت حمله به استان دهوک از عراق و مردم عذرخواهی کند..

در حمله روز چهارشنبه به منطقه زاخو در اقلیم کردستان عراق ۹ گردشگر عراقی از جمله کودکی یک ساله کشته شدند. کشته‌شدگان و ۲۰ مجروح حمله، گردشگرانی بودند که از مناطق دیگر عراق به کردستان سفر کرده بودند.

ترکیه در شمال عراق چند پایگاه نظامی دارد و عملیات برون مرزی زیادی را علیه شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در عراق انجام  داده است. آنکارا می‌گوید حمله به زاخو در دهوک کار ترکیه نبود.

بیشتر از جهان