سخنگوی فرماندهی کل انتظامی: انگیزه تیراندازی و قتل مجید عبدالباقی «اختلافات شخصی» بود

«پنج نفر از عاملان تیراندازی منجر به قتل مجید عبدالباقی، برادر مالک ساختمان متروپل» بازداشت شده‌اند

مهدی حاجیان، سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور، انگیزه عاملان قتل مجید عبدالباقی، برادر مالک ساختمان فروریخته متروپل آبادان، را «اختلافات شخصی» اعلام کرد. تیراندازی منجر به قتل مجید عبدالباقی، دو ماه پس از ریزش ساختمان متروپل و دو روز بعد از صدور کیفرخواست پرونده این فاجعه، رخ داد.

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور روز یکشنبه، دوم مرداد ۱۴۰۱ (۲۴ ژوییه)، با اشاره به بازداشت «عاملان قتل برادر حسین عبدالباقی مالک ساختمان متروپل آبادان»، گفت: «درپی حادثه تیراندازی افراد ناشناس به خودروی مجید عبدالباقی، پلیس آگاهی استان خوزستان با اشراف و تسلط کامل اطلاعاتی و اقدامات فنی،  در کمتر از دو ساعت عوامل تیراندازی و قاتل این فرد را شناسایی و دستگیر کرد.»

حاجیان اشاره‌ای به هویت عاملان قتل مجید عبدالباقی نکرد، اما درباره انگیزه این افراد برای ارتکاب به قتل، گفت: «بر اساس بررسی‌های اولیه، اختلافات شخصی انگیزه قاتلان از این اقدام بوده است.»

مجید عبدالباقی، برادر حسین عبدالباقی، مالک ساختمان فروریخته متروپل آبادان، روز شنبه، اول مرداد ۱۴۰۱، وقتی با خودرو شخصی در حال ورود به پارکینگ مجتمع مسکونی محل سکونت خود بود، از سوی سرنشینان یک خودرو ساینا به رگبار بسته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجید عبدالباقی در اثر این حمله مجروح شد و به بیمارستان انتقال یافت، و ساعتی بعد، نصرالله حسونی بحرینی، رئیس بیمارستان نفت آبادان، گفت که او به علت شدت جراحات وارده، درگذشته است.

رئیس بیمارستان نفت آبادان افزود: «پیکر بی‌جان مجید عبدالباقی پس از انتقال به بیمارستان نفت، به اتاق عمل منتقل شد و اقدامات مقتضی برای احیای آن انجام شد، اما این اقدامات به علت شدت جراحت نتیجه‌بخش نبود.»

حسین زلقی، فرمانده انتظامی آبادان، دقایقی بعد از وقوع این تیراندازی، گفت که سرنشینان یک دستگاه خودروی ساینای سفید‌رنگ در ساعت ۲ و ۱۴ دقیقه بعدازظهر شنبه، اول مرداد، با سلاح «جی کلاش» و کلت کمری، مجید عبدالباقی را مورد حمله قرار دادند.

احسان عباسپور، فرماندار آبادان، نیز گفت که در این حمله «افراد ناشناس» پس از تیراندازی به مجید عبدالباقی در مقابل مجتمع مسکونی محل سکونت او، از محل حادثه گریخته‌اند.

کمتر از ۲۴ ساعت بعد، فرمانده انتظامی آبادان از دستگیری پنج نفر به اتهام دست داشتن در قتل مجید عبدالباقی خبر داد و گفت: «پنج نفر از عاملان تیراندازی منجر به قتل مجید عبدالباقی، برادر مالک ساختمان متروپل» بازداشت شده‌اند.

حسین زلقی افزود: «کارآگاهان پلیس آگاهی با رصد اطلاعاتی و اقدامات خاص پلیسی، پنج نفر از عاملان طراحی و تیراندازی را در کمتر از ۲۴ ساعت شناسایی، و با هماهنگی مرجع قضایی، در عملیات‌های منسجم و غافلگیرانه دستگیر کردند.»

حسین زلقی گفت که در بازرسی از مخفیگاه‌های متهمان، یک قبضه سلاح کلت کمری به کار رفته در قتل و نیز خودروی ساینا که با آن مقتول را تعقیب می‌کردند، کشف شده است.

فرمانده انتظامی آبادان به هویت افراد بازداشت‌شده اشاره نکرد، اما گفت که «متهمان در تحقیقات پلیس صراحتا به بزه ارتکابی اعتراف کردند و تحقیقات برای کشف ابعاد مختلف پرونده در دست بررسی» است.

حمله به مجید عبدالباقی و «قتل» او، دو ماه پس از آن رخ داد که ساختمان دوقلوی متروپل آبادان، ظهر دوشنبه، دوم خرداد ۱۴۰۱،  فروریخت و بنا به گزارش‌های رسمی اعلام‌شده از آمار قربانیان، دست‌کم ۴۳ نفر در اثر فرو ریختن این ساختمان جان باختند و ۳۷ نفر مصدوم شدند. فاجعه متروپل، اعتراضات گسترده مردم را در آبادان و سراسر ایران برانگیخت.

پس از فروریختن متروپل، مقام‌ها و رسانه‌های رسمی ابتدا از بازداشت حسین عبدالباقی خبر دادند، اما در روز دوم پس از این حادثه گفتند که او نیز زیر آوار مانده بوده و جان باخته است. با وجود تایید مرگ حسین عبدالباقی از سوی پزشکی قانونی، در افکار عمومی هنوز تردید‌ها و ابهام‌هایی در آن باره وجود دارد.

دو روز قبل از حمله منجر به قتل مجید عبدالباقی، قوه قضاییه از صدور کیفرخواست پرونده فروریختن متروپل آبادان خبر داده و اعلام کرده بود که این کیفرخواست به زودی برای ادامه رسیدگی، به محاکم کیفری ۲ اهواز ارسال خواهد شد.

بنا به اعلام قوه قضاییه، در این پرونده ۲۱ نفر مقصر شناخته شده‌اند، اما علیه ۲۰ تن از افراد موثر کیفرخواست صادر شده  است و در مورد حسین عبدالباقی، مالک متروپل، به دلیل «فوت»، براساس تبصره یک  ماده ۸۵ قانون آیین دادرسی کیفری، فقط «پرداخت دیه به نسبت تقصیر» درخواست شده است.