رئیس ستاد ارتش آمریکا: چین خطرناک‌تر شده است 

ژنرال میلی گفت در چند سال گذشته، شمار برخوردهای چین با نیروهای آمریکا و متحدان این کشور، در اقیانوس آرام افزایش چشمگیری یافته است

آمریکا در سال‌های اخیر کوشیده است روابط خود را با کشورهای حوزه اقیانوس آرام تقویت کند و موضع قوی‌تری در مقابل چین بگیرد- REUTERS/Willy Kurniawan

رئیس ستاد ارتش آمریکا گفت ارتش چین در پنج سال گذشته بسیار خطرناک‌تر و تهاجمی‌تر شده است. ژنرال مارک میلی این سخنان را در جریان سفر خود به حوزه اقیانوس‌های هند و آرام و در روز یکشنبه، ۲۴ ژوئیه (۲ مرداد ۱۴۰۱)، در اندونزی ایراد کرد. 

ژنرال میلی گفت در چند سال گذشته، شمار برخورد هواپیماها و کشتی‌های چین با نیروهای آمریکا و متحدان این کشور، در اقیانوس آرام افزایش چشمگیری یافته است و تعاملات ناامن بین دو طرف نیز بیشتر شده است. 

این چهره ارشد نظامی آمریکا، اخیرا از نیروهای خود خواسته است که جزئیاتی درباره برخوردهای چین و آمریکا در منطقه تهیه کنند. او گفت: «پیام ما این است که ارتش چین در هوا و در دریا در این منطقه مشخص، بیشتر و تهاجمی‌تر‌ شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا در سال‌های اخیر کوشیده است روابط خود را با کشورهای حوزه اقیانوس آرام تقویت کند و موضع قوی‌تری در مقابل چین بگیرد. چینی‌ها نیز مشغول گسترش نفوذ و قدرت خود در این منطقه‌اند. دولت بایدن، چین را جدی‌ترین چالش دراز‌مدت امنیتی آمریکا می‌داند. توجه بیشتر به خطر چین و تلاش برای تمرکز نیروهای آمریکا در منطقه اقیانوس آرام، در واقع از نکات مشترکی است که در دولت‌های اوباما، ترامپ، و بایدن مشاهده شده است. 

سفر ژنرال میلی به منطقه نیز در همین راستا انجام می‌شود و موضوع اصلی آن، خطر چین است. این چهره عالی‌رتبه نظامی به زودی در نشستی در اندونزی، با همتایان خود در کشورهای حوزه‌ اقیانوس‌های هند و آرام دیدار می‌کند. چگونگی مقابله با رشد نظامی چین و نیاز به حفظ اقیانوس آرام در جایگاه فضایی آزاد، باز و صلح‌آمیز، موضوع اصلی این نشست خواهد بود. 

آمریکا در ضمن از احتمال اشغال تایوان از سوی چین نیز نگران است. مقام‌های نظامی آمریکا می‌گویند چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۷، از آمادگی نظامی حمله به تایوان برخوردار شود. هرچند آمریکا نیز مثل بیشتر کشورهای جهان، از نظر دیپلماتیک، تایوان ‌را در جایگاه کشوری مستقل به رسمیت نمی‌شناسد، همچنان متحد اصلی و تامین‌کننده اصلی تسلیحاتی آن است. طبق قانونی مصوب در آمریکا، واشنگتن وظیفه دارد هرگونه خطر پیش روی تایوان را «نگرانی جدی» تلقی کند. اما در این قانون چیزی در این باره که در صورت حمله چین به تایوان، آیا آمریکا باید از این جزیره دفاع نظامی کند یا خیر، گفته نشده است. 

ژنرال لی ژوئوشنگ، رئيس ستاد مشترک ارتش چین، روز ۷ ژوئیه در تماسی تلفنی، به ژنرال میلی گفت که پکن در موضوع تایوان «جایی برای سازش» ندارد، و افزود که آمریکا باید «از تبانی نظامی با تایوان دست بردارد.»

بیشتر از جهان