چین هزینه‌های دفاعی خود را ۷٫۱ درصد افزایش می‌دهد

بودجه دفاعی گزارش شده چین در سال ۲۰۲۲ همچنان کمتر از یک‌سوم هزینه‌های پیشنهادی ایالات‌متحده است

بسیاری از دیپلمات‌ها و کارشناسان خارجی معتقدند که پکن آمار اعلامی را کمتر از میزان واقعی گزارش می‌کند- AFP

چین امسال ۷٫۱ درصد بیشتر برای دفاع هزینه خواهد کرد که این میزان از پیش‌بینی رشد اقتصادی متوسط دولت پیشی گرفته است.

به گزارش رویترز، لی که‌چیانگ، نخست وزیر چین متعهد شد که آموزش نظامی و آمادگی رزمی برای ارتش را افزایش دهد. در حال حاضر ارتش چین بر روی توسعه مجموعه‌ای از تسلیحات از جنگنده‌های رادار گریز تا ناوهای هواپیمابر فعالیت می‌کند.

این اقدام چین نگرانی همسایگان این کشور و ایالات‌متحده را به دنبال داشته است. آن‌ها با دقت محل مصرف رقم ۱٫۴۵ تریلیون یوان (۲۲۹٫۴۷ میلیارد دلار) بودجه تعیین‌شده برای توسعه ارتش چین را رصد می‌کنند.

 افزایش ۷٫۱ درصدی بودجه نظامی امسال، هفتمین افزایش متوالی بودجه نظامی طی سال‌های اخیر است. همچنین در بحبوحه رکود اقتصادی داخلی در دومین اقتصاد بزرگ جهان، ازجمله رکود در بخش املاک و مستغلات و کاهش مصرف عمومی در کشور، این اقدام چین احتمالا رشد اقتصادی فعلی حدود ۵٫۵ درصدی را نیز کاهش می‌دهد.

چین نگران چالش‌ها در چندین جبهه است، از تایوان گرفته تا مأموریت‌های دریایی و هوایی ایالات‌متحده در دریای جنوبی چین و اختلافات مرزی با هند.

لی، در سخنرانی خود خطاب به مجلس قانون‌گذاری، گفت که دولت امسال برای مدرن کردن سیستم‌های مدیریت لجستیک، ارتش و ایجاد یک سیستم مدیریت تسلیحات و تجهیزات مدرن سریع‌تر حرکت خواهد کرد.

وی افزود: «ما اصلاحات دفاع ملی و نظامی را ادامه و نوآوری‌ها را در علم و فناوری دفاعی را نیز افزایش‌خواهیم داد. دولت در همه سطوح باید از توسعه دفاع ملی و نیروهای مسلح حمایت کند، بنابراین اتحاد بین ارتش و دولت و بین ارتش و مردم ثابت خواهد ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 بودجه فقط یک رقم خام برای هزینه‌های نظامی ارائه می‌دهد، به همین دلیل بسیاری از دیپلمات‌ها و کارشناسان خارجی معتقدند که پکن آمار اعلامی را کمتر از میزان واقعی گزارش می‌کند.

بااین‌حال بودجه دفاعی گزارش‌شده چین در سال ۲۰۲۲ کمتر از یک‌سوم هزینه‌های پیشنهادی ایالات‌متحده است.

 مسابقه تسلیحاتی؟

تاکاشی کاواکامی، استاد دانشگاه تاکوشوکو ژاپن، گفت: «افزایش هزینه‌ها «قابل توجه» است. ما خواهیم دید که ایالات‌متحده چگونه به افزایش بودجه دفاعی واکنش نشان می‌دهد و چین چقدر بودجه دفاعی خود را در سال آینده افزایش خواهد داد، اما به نظر می‌رسد که این کار منجر به یک مسابقه تسلیحاتی شود.»

منابعی در ماه گذشته به رویترز گفتند که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد برای بودجه دفاعی سال آینده بیش از ۷۷۰ میلیارد دلار در نظر بگیرد؛ زیرا پنتاگون به دنبال مدرنیزه کردن ارتش است.

چین مدت‌هاست که می‌گوید باید شکاف خود با ایالات‌متحده را کاهش دهد. به‌عنوان‌مثال، چین دو ناو هواپیمابر دارد، درحالی‌که ۱۱ ناو هواپیمابر در خدمت ارتش ایالات‌متحده هستند.