جمهوری اسلامی اولین اعدام در ملاعام را پس از دو سال اجرا کرد

ایمان سبزیکار جونقانی، محکوم به قتل افسر نیروی انتظامی در شیراز به دار آویخته شد

چهار مرد دیگر که همگی به دلیل قتل افسران پلیس در پرونده‌های جداگانه اما مشابه به اعدام محکوم شده‌اند، در حال حاضر در معرض خطر همان سرنوشت هستند- ARASH KHAMOOSHI / ISNA / AFP

سازمان غیردولتی حقوق بشر ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی روز شنبه، ۱ مرداد ۱۴۰۱، اولین اعدام در ملاعام را پس از گذشت بیش از دو سال انجام داد و این عمل «قرون وسطایی» را محکوم کرد. این سازمان همچنین اعلام کرد که نگران افزایش سرکوب در جمهوری اسلامی است.

ایمان سبزیکار که به اتهام قتل یک افسر پلیس در بهمن‌ ۱۴۰۰ در جنوب شهر شیراز محکوم شده بود، صبح شنبه در محل جنایت و در ملاعام به دار آویخته شد. ایمان سبزیکار جونقانی، ۲۸ ساله و اهل یاسوج بود. او متهم بود که روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ در پی وقوع درگیری لفظی میان او و عده‌ای دیگر با ماموران پلیس در یک رستوران که به نزاع منجر شده بود، با ماموران پاسگاه بیدزرد در استان فارس درگیر شده و در جریان این درگیری علی‌اکبر رنجبر، یکی از این ماموران را با ضربه چاقو به ناحیه گردن و شاهرگ به قتل رسانده است. در بیانیه سازمان حقوق بشر ایران آمده است که رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی از اجرای این اعدام در ملاعام خبر داده‌اند. دیوان عالی کشور اوایل ماه جاری حکم اعدام در ملأعام ایمان سبزیکار را تایید کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که ادعا می‌شود مربوط به اعدام این جوان است. در فیلم منتشر شده فردی با لباس زندان که با استفاده از جرثقیل به دار آویخته شده است دیده می‌شود.

اعدام‌ها در ایران معمولا در داخل زندان انجام می‌شوند و فعالان مدنی می‌گویند که از اعدام در ملاعام مانند یک عامل بازدارنده برای ارتکاب جرم استفاده می‌شود و این اتفاق به‌ویژه زمانی که جنایت مربوط به قتل یکی از اعضای نیروهای امنیتی باشد رخ می‌دهد.

سازمان حقوق بشر ایران گفت که آخرین اعدام ثبت شده در ملاعام در خرداد ۱۳۹۹ انجام شده است. این سازمان افزود که چهار مرد دیگر که همگی به دلیل قتل افسران پلیس در پرونده‌های جداگانه، اما مشابه، به اعدام محکوم شده‌اند، در حال حاضر در معرض خطر همان سرنوشت قرار دارند.

در موردی دیگر که سایت هرانا در فروردین‌ماه اعلام کرد، مراجع قضایی یک زندانی در خرم‌آباد را بابت اتهام به قتل یک مامور نیروی انتظامی، به اعدام در ملأعام محکوم کردند. داریوش شاهنوند، دادستان عمومی و انقلاب خرم‌آباد، بدون اشاره به هویت این متهم گفت: «این زندانی متهم است که در آذرماه ۱۴۰۰ در جریان یک درگیری، یکی از ماموران نیروی انتظامی استان لرستان به نام رحمان پور‌دهقان را به قتل رسانده است.»

دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری استان اصفهان نیز در همان زمان، دو زندانی دیگر را بابت اتهام قتل یک مامور آگاهی، به اعدام در ملأعام محکوم کردند.