افزایش اعدام زندانیان در ایران؛ ۲۵۱ اعدام در نیمه نخست ۲۰۲۲

در شش ماه نخست ۲۰۲۲، تعداد ۲۵۱ نفر، از جمله شش زن و ۶۷ شهروند بلوچ، در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند

سازمان حقوق بشر ایران، «آی‌اچ‌آر» (IHR)، از اعدام ۲۵۱ فرد در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ در ایران خبر داد.

چنان‌که این نهاد در گزارش جدید خود در روز جمعه ۱۰ تیر نوشت، ۲۵۱ نفر از جمله شش زن و ۶۷ شهروند بلوچ در نیمه اول سال ۲۰۲۲ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند. شمار موارد اعدام در شش ماه نخست سال پیش از آن، ۱۱۷ نفر بود و طبق این گزارش، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر سال ۲۰۲۱، احکام اعدام را اجرا کرده است.

سازمان غیرانتفاعی حقوق بشر ایران که مقر آن در اسلو نروژ است، با ابراز نگرانی دربار‌ه افزایش اعدام‌ها، خواستار واکنش جدی‌تر جامعه جهانی در این زمینه شد. محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، هدف جمهوری اسلامی از «اعدام‌های گسترده» را ایجاد ارعاب در جامعه برای پیشگیری از اعتراض‌های ضدحکومتی توصیف کرد؛ چرا که طبق گزارش جدید، ۱۳۷ مورد از اعدام‌ها «پس از آغاز دور جدید اعتراض‌ها در ایران- از هفتم ماه مه تا ۳۰ ژوئن- اجرا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به این گزارش از مجموع ۲۵۱ اعدام ثبت‌شده در سال ۲۰۲۲، تنها ۳۱ مورد در رسانه‌های داخلی ایران و منابع رسمی گزارش شده‌ و مابقى، مخفیانه اجرا شده‌اند.

گفته می‌شود که ۱۴۱ مورد از این اعدام‌ها به اتهام قتل عمد، ۹۱ مورد در ارتباط با جرائم مربوط به مواد مخدر، ۱۳ مورد به اتهام تجاوز به عنف و از طریق چوبه دار اجرا  شده است. اتهام شش تن از اعدام‌شدگان نیز «محاربه» بوده است.

پیش‌تر در اواخر خردادماه (ژوئن ۲۰۲۲)، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی، از موارد مختلف نقض حقوق بشر در ایران از جمله افزایش مرگ مشکوک زندانیان در زندان‌ها، اعدام‌های خودسرانه، شکنجه و محروم کردن زندانیان از مراقبت‌های پزشکی خبر داده بود.

سازمان حقوق بشر ایران و سازمان «با هم علیه مجازات اعدام» ، «ئی‌سی‌پی‌ام» (ECPM)، در اردیبهشت (مه ۲۰۲۲) از افزایش ۲۵ درصدی موارد اعدام در ایران در سال ۲۰۲۱ خبر داده و گفته بودند که آمار اعدام‌ها در ایران پس از انتخاب ابراهیم رئیسی، رئیس سابق قوه قضاییه، به ریاست‌جمهوری، بالا رفته است.

در اواخر خرداد ماه (ژوئن ۲۰۲۲) نیز خبرگزاری هرانا، از اجرای هم‌زمان حکم اعدام ۱۲ نفر در زندان رجایی‌شهر کرج خبر داد و اعلام کرد که همگی آنان سحرگاه ۲۵ خرداد اعدام شدند.