ورود یک خبرنگار غیرمسلمان برخلاف مقررات، به شهر مکه

پلیس مکه اعلام کرد شهروند سعودی که ورود خبرنگار غیرمسلمان به مکه را تسهیل کرده بود، بازداشت شد

روزنامه‌نگار بازداشت‌شده گفت قصدش از سفر به مکه، نه توهین به مسلمانان بلکه «نمایش شان مکه و زیبایی‌ دین» بود- Saudi Ministry of Media/ AFP

سخنگوی پلیس شهر مکه روز جمعه، ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲، از بازداشت یکی از شهروندان عربستان سعودی خبر داد. به‌گزارش العربیه، این شهروند عربستان سعودی به یک روزنامه‌نگار غیرمسلمان کمک کرده بود تا در بازه زمانی برگزاری مراسم سالانه حج به شهر مکه وارد شود.

سخنگوی پلیس عربستان سعودی در این مورد گفت: «پلیس پرونده این شهروند سعودی را، که ورود این خبرنگار [غیرمسلمان] به شهر مقدس مکه را تسهیل کرده است، به دادستانی عمومی ارجاع داد.»

سخنگوی پلیس مکه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد تمامی کسانی که به عربستان سعودی سفر می‌کنند باید به‌ قوانین این کشور، خاصه قوانین مربوط به «مساجد و اماکن مقدس»، احترام بگذارند. این مقام عربستان سعودی گفت: «هرگونه تخلفی از این دست جرم تلقی می‌شود، قابل پذیرش نیست و مرتکبان آن با توجه به قوانین مجازات خواهند شد.»

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، گیل تامری، روزنامه‌نگار غیرمسلمان مورد نظر، پاسپورت آمریکایی دارد و برای کانال ۱۳ اسرائیل کار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش العربیه، گیل تامری در اوایل این هفته ویدئویی از خود منتشر کرد که او را در حال رانندگی در شهر مکه نشان می‌داد.

حضور این خبرنگار اسرائیلی در شهر مکه از این جهت امری بدیع به‌حساب می‌آید که بر اساس قوانین عربستان سعودی، ورود غیرمسلمان‌ها به شهر مکه ممنوع است و پلیس این کشور به‌منظور کنترل ورود غیرمسلمان‌ها به این شهر یک سیستم ایست‌بازرسی دقیق طراحی کرده است.

العربیه همچنین در مورد ورود تامری به مکه نوشت:«او به بالای کوه عرفات، مکان مقدسی که مسلمان‌ها هنگام به‌جا آوردن مراسم حج در آن جمع می‌شوند، نیز صعود کرد.»

تاماری در گزارشی که از سفرش به شهر مکه تهیه کرد، و پس از بازگشت او به اسرائیل منتشر شد، تاکید کرد سفر به مکه جزو آرزوهایش بوده و فردی که موافقت کرده است به او کمک کند، نمی‌دانسته دارد به یک خبرنگار اسرائیلی یاری می‌رساند.

این روزنامه‌نگار در حساب کاربری‌ توییترش نوشت قصد او از سفر به شهر مکه، نه توهین به مسلمانان بلکه «به‌نمایش گذاشتن شأن مکه و زیبایی‌ دین» بوده است.

بیشتر از جهان