جبهه آزادی افغانستان: جامعه جهانی با قتل و بازداشت غیرنظامیان در حکومت طالبان برخورد کند

«طالبان در میدان‌های جنگ شکست خورده‌اند و انتقام آن را از غیرنظامیان می‌گیرند»

جبهه آزادی افغانستان اعلام کرد طالبان این کشور را به قبرستان مردم و مرکز صدور تروریسم به جهان تبدیل کرده‌اند- AFP/ Ahmad Sahel Arman

جبهه آزادی افغانستان که چند ماهی است نبرد علیه طالبان را آغاز کرده، در اطلاعیه‌ اخیر خود از افزایش کشتارها، بازداشت و گروگان‌گیری و کوچ اجباری ساکنان شهرستان‌های خوست و اندراب در بغلان، پنجشیر، شهرستان بلخاب در سرپل، دایکندی، پروان و کاپیسا و کابل به‌شدت ابراز نگرانی کرد.

در این اطلاعیه که روز جمعه، ۳۱ تیر، منتشر شد، آمده است: «طالبان انتقام شکست‌هایشان در میدان‌های جنگ را از غیرنظامیان ساکن مناطق اطراف درگیری‌ها می‌گیرند و در هفته‌های اخیر با آنکه به مقاومت‌گران فشار زیادی وارد کرده‌اند، شکست خورده‌اند و از این رو به کشتار، بازداشت و گروگان‌گیری در مناطق اطراف روی آورده و حتی برخی غیرنظامیان را جلو چشم اعضای خانواده‌هایشان به گلوله بسته‌اند.»

بنابر اعلام این جبهه، در چند روز گذشته، ۱۵ تن از غیرنظامیان ساکن مناطق اطراف درگیری‌ها در شهرستان‌های خوست و اندراب به اتهام همکاری با نیروهای مقاومت کشته و ده‌ها تن نیز در استان‌های پنجشیر و بلخاب به همین اتهام به گلوله بسته شدند.

جبهه آزادی افغانستان می‌نویسد: «طالبان افغانستان را قبرستان مردم این کشور کرده‌اند و این مملکت را به لانه امن تروریست‌ها و مرکز صدور تروریسم به جهان تبدیل کرده‌اند.»

این اطلاعیه می‌افزاید: «طالبان تاراج دارایی‌های افغانستان را کلید زده‌اند و در چارچوب شرکت‌های خصوصی متعلق به سردسته‌های این گروه، سنگ‌های قیمتی، زغال‌سنگ و چوب افغانستان را قاچاق یا بی‌رویه صادر می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه آزادی با تایید گزارش یوناما درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان، طالبان را به برخورد وحشیانه و غیرانسانی در میدان جنگ و نیز با غیرنظامیان متهم کرد و از سازمان ملل متحد، سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، کمیته جهانی صلیب سرخ و سایر نهادهای مدفاع حقوق بشر خواست طالبان را چه در میدان نبرد و چه در برخورد با غیرنظامیان، به رعایت قوانین جنگی ملزم کنند.

بنابر اعلام جبهه آزادی، «برای فرماندهان و رهبران طالبان، جان جنگجویانشان هم اهمیت ندارد و به حفظ جان آن‌ها هیچ توجهی ندارند و از همین رو در جنگ با مقاومتگران، تلفات سنگینی متحمل می‌شوند».

در همین حال، جمعیت اسلامی به ریاست صلاح‌الدین ربانی نیز در اعلامیه‌ای، طالبان را به کشتار غیرنظامیان در شهرستان‌های خوست و اندراب متهم و اعلام کرد که این گروه در این بخش‌ها، فاجعه‌ای رقم زده است. این حزب قتل یک نوجوان در روستای کاسه‌تراش شهرستان ده صلاح بغلان، جست‌وجوی خانه‌به‌خانه و نیز کوچ اجباری ساکنان این مناطق را از موارد نقض قوانین بشردوستانه از سوی طالبان برشمرد.

جمعیت اسلامی با تایید گزارش یوناما، افزود که این گزارش تمامی جنایت‌های طالبان در افغانستان در ۱۱ ماه گذشته را منعکس نکرده است؛ زیرا «خشونت‌هایی که طالبان در دوران تسلطشان بر مردم افغانستان اعمال کردند، بسیار بیشتر از چیزی است که یوناما اشاره کرده است».

طالبان در هفته‌های اخیر حملاتشان به مراکز جبهه مقاومت و جبهه آزادی در پنجشیر، اندراب و خوست را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌اند.