فرمانده ارشد سنتکام: ایران برای حمله به منافع آمریکا در منطقه آماده می‌شود

فرمانده جدید نیروهای هوایی آمریکا در خاورمیانه: قدرت نظامی برتریم و قرار نیست از منطقه خارج شویم

شبه‌نظامیان حکومت ایران منتظرند بینند روند شکل‌گیری دولت جدید در بغداد چگونه پیش می‌رود -Cameron C. Young/U.S. Navy

یک هفته بعد از سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به منطقه، الکسوس گرینکویچ، فرمانده جدید نیروی هوایی ایالات‌متحده در خاورمیانه خنثی‌سازی تهدید پهپادی جمهوری اسلامی ایران و بازیابی  برتری هوایی کامل در خاورمیانه را از جملهه دغدغه‌هایی خود در منطقه اعلام کرد. او تاکید کرد به‌رغم نفوذ چین و روسیه و اقدامات حکومت ایران، آمریکا کماکان قدرت برتر نظامی منطقه است و قرار نیست خارج شود. 

الکسوس گرینکویچ هشدار داد هرچند در حال حاضر از حجم اقدامات نیروهای وابسته به حکومت ایران در منطقه کاسته شده، اما این نیروها قادرند حملات خود به ایالات متحده و متحدانش را مجددا تشدید کنند.

فرمانده جدید نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه گفت، اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد همزمان با تشدید تنش‌ها جمهوری اسلامی خود را برای حمله به منافع آمریکا و متحدانش در منطقه آماده می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ به‌نقل از این فرمانده ارشد نظامی آمریکا نوشت: «ما در وضعیتی نیستیم که به‌طور دائم هدف حملات هدفمند گروه‌های نیابتی وابسته به ایران قرار بگیریم، اما برنامه‌ریزی برای انجام این حملات، کماکان ادامه دارد.»

به‌گفته ژنرال الکسوس گرینکویچ ، آرامش نسبی که هم‌اکنون در منطقه حاکم است، از یک طرف دلیل ادامه آتش‌‌بس ضعیفی است که در یمن برقرار است و از طرفی دیگر، به‌‌دلیل این است که شبه‌نظامیان وابسته به حکومت ایران در عراق، در یک وضعیت بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. آنها منتظرند بینند روند شکل‌گیری دولت جدید در بغداد چگونه پیش می‌رود.

موقعیت روسیه

هفته گذشته، همزمان با سفر رئيس‌جمهوری آمریکا به اسرائيل و عربستان سعودی، گزارش‌هایی مبنی بر این که حکومت ایران قصد دارد به‌زودی مجموعه‌ای از پهپادهای نظامی خود را به‌منظور استفاده در جنگ اوکراین، در اختیار روسیه قرار دهد، منتشر شد.

آسوشیتدپرس، در بخش دیگری از گزارش روز پنج‌شنبه خود، به‌نقل از این فرمانده ارشد «سنتکام» نوشت، اطلاعاتی که ایالات متحده از آمادگی ایران برای انتقال پهپادهای مسلح و غیرمسلح خود به روسیه در دست داشت، «غافل‌گیرکننده نبودند، اما مایه نگرانی‌ است.»

ژنرال الکسوس گرینکویچ که به‌تازگی به سمت فرماندهی پایگاه هوایی «العدید» در قطر منصوب شده است، در بخش دیگری از صحبت‌های روز پنج‌شنبه‌اش به سیاست‌ها و موقعیت روسیه در منطقه اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال الکسوس گرینکویچ گفت، روسیه بعد از سال‌ها مداخله نظامی در منطقه، به‌طور مشخص دخالت در جنگ سوریه با هدف حفظ حکومت اسد، به‌دنبال تثبیت موقعیت خود است.

به‌گفته این فرمانده ارشد «سنتکام»، با کاهش سایر تهدیدها، ایالات متحده تمرکزش را روی مقابل و مهار با نفوذ روسیه و چین در منطقه قرار داده است.

گرینکویچ سفر این هفته ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه به تهران و برنامه‌های اقتصادی چین در کشورهای خاورمیانه را نشانه‌هایی از نفوذ مسکو و پکن در میان کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس عنوان کرد.

ژنرال الکسوس گرینکویچ ، در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت هرچند با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، در ظاهر این طور به‌نظر رسید که آمریکا قصد دارد از منطقه خارج شود، اما واقعیت این گونه نیست و قرار نیست که چنین اتفاقی بیفتند، موضوعی بایدن هم در جریان سفر منطقه‌ای اخیرش به آن اشاره کرد.

به‌گفته این فرمانده ارشد آمریکا، با وجود ده‌ها هزار نیروی آمریکایی در سراسر عربستان سعودی و عراق، آمریکا کماکان قدرت برتر نظامی منطقه است و با اتکا به این قدرت نظامی می‌خواهد متحدان منطقه‌ای خودش را مجاب کند که اگر همچنان متحد واشنگتن باقی بمانند یک رابطه «عمیق‌تر و معنادارتری»، در مقایسه با رقبای آمریکا، خواهند داشت.

بیشتر از جهان