وزیر خارجه سوریه در تهران: دخالت ترکیه به جنگ و درگیری می‌انجامد

سوریه، متحد اصلی جمهوری اسلامی در منطقه به‌شمار می‌رود و نیروهای وابسته به سپاه پاسداران نقش محوری در حفظ حکومت بشار اسد داشته‌اند

حسین امیرعبداللهیان گفت که جمهوری اسلامی، مخالف دخالت ترکیه در سوریه است - باشگاه خبرنگاران جوان

کمتر از یک روز پس از دیدارهای رسمی رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهوری ترکیه، با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه، وارد تهران شد و از نگرانی‌های دمشق برای حمله مجدد ارتش ترکیه به خاک سوریه سخن گفت. او تهدید کرد در صورت دخالت مجدد ارتش ترکیه، سوریه سکوت نخواهد کرد.

خبرگزاری‌های داخلی ایران، روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ به‌نقل از وزیر خارجه سوریه نوشتند «ورود به مرزهای سوریه نه برای ترکیه سودی دارد و نه کشورهای دیگر غیر از ترکیه.»

به‌گفته فیصل المقداد، ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه باعث شروع درگیری خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم روز چهارشنبه در جریان یک نشست خبری مشترک با همتای سوری خود گفت ما مخالف دخالت ترکیه در سوریه، سیاست «ترکی‌سازی» این کشور و ایجاد سکونت‌گاه‌های تازه در منطقه‌ایم.

وزیر خارجه ایران، در بخشی دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه‌اش گفت جمهوری اسلامی نگران احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت سوریه، متحد اصلی جمهوری اسلامی در منطقه به‌شمار می‌رود.

نیروهای نظامی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در طول سال‌های گذشته، از زمان اعتراض‌های ضددولتی و شروع جنگ داخلی در این کشور، نقش محوری در حفظ حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، داشته‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در جریان دیدار با رئيس‌جمهوری ترکیه، هرگونه دخالت این کشور در سوریه را محکوم کرد و بر ضرورت حفظ «تمامیت ارضی سوریه» تاکید کرد.

به‌گفته خامنه‌ای «هرگونه حمله نظامی در شمال سوریه، قطعا به ضرر ترکیه، سوریه و همه منطقه و به نفع تروریست‌ها خواهد بود.»

در مقابل، اردوغان روز سه‌شنبه، بعد از دیدار با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، در تهران گفت آن چه ما از ایران و روسیه انتظار داریم، حمایت از ترکیه برای مبارزه با «سازمان‌های تروریستی» است. ایران و روسیه، هر دو در مناطق شمال غرب سوریه نفوذ دارند.

دولت ترکیه، نیروهای کرد شمال سوریه را «تروریست» می‌داند. در سال‌های گذشته دولت ترکیه، بدون توجه به خواست دولت مرکزی در دمشق، بارها مناطق شمالی این کشور را هدف حملات هوایی خود قرار داده است.

بیشتر از جهان