سقوط آزاد گذرنامه‌ ایرانی ادامه دارد

امارات متحده عربی با وجود همه‌گیری کرونا، رتبه پانزدهم ارزش گذرنامه‌ خود را حفظ کرد

سال ۲۰۱۷، رتبه گذرنامه ایرانی ۹۵ بود، در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۹۸ سقوط کرد و حالا در رتبه ۱۰۲ قرار دارد_ AFP

داده‌های رسمی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) نشان می‌دهد که رتبه گذرنامه برخی کشورها پس از همه‌گیری کرونا تاحدی تغییر کرد ولی امارات متحده عربی موفق شد جایگاه پیشین خود در رتبه پانزدهم را حفظ کند.

شهروندان اماراتی اکنون می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ۱۷۶ کشور جهان سفر کنند. در سال ۲۰۱۲، رتبه گذرنامه این کشور ۶۴ بود؛ اما در فاصله حدود ۱۰ سال موفق شدند به ۴۹ رتبه بالاتر صعود کنند. امارات‌ تنها کشور عربی است که نامش بین ۲۰ کشور اول دارای قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان جای دارد.

بر اساس شاخص گذرنامه «هنلی»، ژاپن همچنان در رتبه اول گذرنامه‌های جهان قرار دارد؛ زیرا شهروندان آن بدون نیاز به روادید می‌توانند به ۱۹۳ کشور جهان سفر کنند. پس از آن، هم گذرنامه‌های سنگاپور و کره جنوبی با امکان سفر بدون ویزا به ۱۹۲ کشور جهان، به طور مشترک در رتبه دوم قرار دارند.

شاخص گذرنامه «هنلی» رتبه گذرنامه‌های جهان را بر اساس تعداد کشورهایی که می‌توان بدون ویزا به آن‌ها سفر کرد، تعیین می‌کند.

یافته‌های مطالعاتی «یاتا» آشکار می‌کند که سه کشور دارای گذرنامه برتر (ژاپن، سنگاپور و کره‌ جنوبی) بی‌میل‌ترین کشورها در لذت بردن از سفرند؛ به‌ طوری‌ که تقاضای سفرهای بین‌المللی در این منطقه تنها به ۱۷ درصد پیش از همه‌گیری کرونا رسیده؛ در حالی که در آمریکای شمالی و اروپا تقاضای سفر تا ۶۰ درصد قبل از همه‌گیری افزایش یافته است.

کاهش تدریجی اعتبار گذرنامه‌ ایرانی

گذرنامه‌ ایرانی پس از انقلاب ۱۳۵۷ به‌ تدریج ارزش و اعتبار خود را در جهان از دست داد. در سال ۲۰۱۷، جایگاه ایران در رتبه ۹۵ بود، در سال ۲۰۱۸، به رتبه ۹۸ سقوط کرد و این روند کاهشی ادامه یافت تا آنجا که اکنون رتبه گذرنامه ایران ۱۰۲ است.

در حال حاضر، شهروندان ایرانی می‌توانند به ۴۲ کشور دنیا بدون روادید سفر کنند؛ اما از همین تعداد هم، برخی کشورها برای مسافران ایرانی ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سقوط آزاد رتبه گذرنامه‌ ایرانی در حالی اتفاق می‌افتد که رتبه کشورهای همسایه روزبه‌روز در حال افزایش است. رتبه گذرنامه‌ ترکیه ۵۴ است و شهروندان این کشور می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ۱۱۰ کشور دنیا سفر کنند. رتبه پاسپورت قطر نیز ۵۷ است و شهروندان این کشور می‌توانند بدون ویزا به ۹۹ کشور جهان بروند. رتبه گذرنامه‌ مالزی در این جدول سیزدهم است و به گزارش نشنال‌نیوز، وضعیت کشورهایی مثل هند و آفریقای جنوبی نیز در جدول جهانی رو به بهبود است.

قدرتمندترین گذرنامه‌های جهان

بر اساس شاخص گذرنامه «هنلی»، پس از ژاپن و سنگاپور و کره جنوبی که رتبه‌های اول و دوم را دارند، آلمان و اسپانیا به طور مشترک در رده سوم‌اند.

فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ در رده چهارم قرار دارند و دانمارک، اتریش، هلند و سوئد در جایگاه پنجم مشترک‌اند و بریتانیا و ایالات‌متحده به ترتیب به رتبه‌های ششم و هفتم سقوط کرده‌اند.

افغانستان همچنان در انتهای این شاخص قرار دارد و اتباع آن تنها می‌توانند به ۲۷ مقصد در سراسر جهان بدون ویزا سفر کنند. ضمن اینکه روند فزاینده انزوای روسیه که پس از حمله نظامی به اوکراین شروع شده بود، همچنان ادامه دارد؛ اما ارزش گذرنامه اوکراین در حال افزایش است.