پاسپورت بریتانیایی نازنین زاغری به او بازگردانده شد

تولیپ صدیق، نماینده پارلمان بریتانیا، در توییتی اعلام کرد که در حال حاضر، یک تیم مذاکره‌کننده بریتانیایی در ایران حضور دارد

حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری، در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که امیدوار است به‌زودی در مورد وضعیت او خبرهای خوبی بدهد‌ـ DANIEL LEAL/AFP

تولیپ صدیق، نماینده پارلمان بریتانیا که پیگیر آزادی نازنین زاغری-رتکلیف است، خبر داد گذرنامه این زندانی دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی به او بازگردانده شده است.

به گزارش گاردین، صدیق در توییتر نوشت: «خیلی خوشحالم که اعلام کنم پاسپورت بریتانیایی نازنین زاغری-رتکلیف پس داده شد. او هنوز در خانه‌اش در تهران است اما می‌دانم که در حال حاضر یک تیم مذاکره‌کننده بریتانیایی در ایران حضور دارد.»

پیش از این، گزارش‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه دولت بریتانیا بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی چند دهه پیش را به ایران پرداخته است و این موضوع می‌تواند به آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، دو زندانی ایرانی-بریتانیایی، منجر شود. این بدهی مربوط به یک قرارداد نظامی میان دو کشور بود که در پی وقوع انقلاب ۵۷ لغو شد و تهران می‌خواست بریتانیا مبلغ پرداخت‌شده را به ایران بازگرداند.

هنوز خانواده‌های این دو زندانی یا وزارت خارجه بریتانیا و مقام‌های ایرانی این موضوع را تایید نکرده‌اند؛ با این حال، حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که امیدوار است به‌زودی در مورد وضعیت او خبرهای خوبی بدهد، زیرا مذاکرات درباره پرداخت بدهی بریتانیا به ایران در حال پیشرفت است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این در ۱۷ آذر، لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی لندن به تهران را «بدهی قانونی» خواند که به گفته او، دولت می‌خواهد آن را بپردازد. او همچنین تاکید کرد که مقام‌های ایران را برای بازگرداندن همه شهروندان بریتانیایی محبوس در ایران، از جمله نازنین زاغری، زیر فشار می‌گذارد.

انوشه آشوری پس از سفر به ایران برای دیدن مادرش در سال ۲۰۱۷ دستگیر و در ژوییه ۲۰۱۹، به اتهام جاسوسی برای آژانس اطلاعاتی موساد اسرائیل به ۱۰ سال زندان محکوم شد. نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی، نیز از سال ۱۳۹۵ با اتهام‌هایی از قبیل جاسوسی در ایران زندانی است. او که این اتهام‌ها را رد کرده است، ژوئن ۲۰۱۹ به‌مدت ۱۵ روز اعتصاب غذا کرد. همسرش نیز تاکنون با اعتصاب غذا، خواهان حمایت نهادهای بین‌المللی و آزادی همسرش شده است.

وزارت خارجه بریتانیا تاکنون از توصیف بازداشت نازنین زاغری به‌عنوان اقدام جمهوری اسلامی ایران به گروگان‌گیری خودداری کرده، موضوعی که خشم خانواده و مشاوران حقوقی او را به دنبال داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا در مورد گزارش‌هایی مبنی بر پرداخت بدهی به ایران و آزادی زندانیان دوتابعیتی گفت: «ما مدت‌ها است که خواستار آزادی اتباع بریتانیایی بازداشت‌شده در ایرانیم. به بررسی گزینه‌ها برای حل‌وفصل این پرونده ادامه می‌دهیم و نمی‌توانیم بیشتر اظهارنظر کنیم.»

پرداخت بدهی بریتانیا به ایران در حالی انجام می‌شود که مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای ایران در وین به اوج رسیده است.