پوتین بابت میانجیگری ترکیه در مذاکرات صدور غلات اوکراین از اردوغان تشکر کرد

تهران صحنه دیدار مهم روسای جمهوری روسیه و ترکیه است و دیدار پوتین و اردوغان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های نشست تهران به شمار می‌رود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ۲۸ تیر، از همتای ترکیه‌ای خود، رجب طیب اردوغان، به‌دلیل میانجی‌گری در مذاکرات مربوط به صدور غلات از اوکراین تشکر کرد و گفت پیشرفت‌هایی در این زمینه به دست آمده است. به گزارش کرملین، پوتین در دیدار با اردوغان در تهران، به او گفت: «می‌خواهم از شما به‌دلیل تلاش‌هایتان برای میانجی‌گری تشکر کنم.»

پوتین گفت: «با میانجی‌گری شما، قدم‌هایی رو به جلو برداشته‌ایم. تمام مسائل هنوز حل نشده‌اند اما همین واقعیت که حرکتی ایجاد شده خوب است.»

از پیامدهای حمله روسیه به اوکراین، اختلال در صدور غلات به جهان و بروز بحران غذا بوده است.

پوتین در ادامه گفت «مسائل زیادی» در مورد سوریه هست که باید در نشست تهران بررسی شود. رئیس‌جمهوری روسیه به مناقشه ارمنستان و آذربایجان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ نیز اشاره کرد و آن‌ را دیگر مسئله «مهمی» خواند که باید در موردش گفت‌وگو کرد.

در پی حمله به اوکراین، غرب و متحدانش رئیس‌جمهوری روسیه را منزوی کردند. سفر به تهران دومین سفر خارجی پوتین پس از جنگ اوکراین و اولین سفرش به خارج از مرزهای اتحاد جماهیر شوروی سابق است. او در تهران ابتدا با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، و سپس با اردوغان دیدار کرد. نشست سه‌جانبه پوتین، رئیسی و اردوغان سه‌شنبه شب برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیدار پوتین و اردوغان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های نشست تهران است. ترکیه عضو ناتو است و در جنگ‌های داخلی سوریه و لیبی مقابل روسیه جنگیده است. در ضمن، نیروهای اوکراین پهپادهای ترکیه‌ای در اختیار دارند که با آن به نیروهای روسیه حمله می‌کنند. اما اردوغان به تحریم‌ها علیه روسیه نپیوسته است و با توجه به مشکلات اقتصادی ترکیه، نیازمند بازار روسیه است.

اردوغان روز دوشنبه، یک روز پیش از سفر به تهران برای دیدار با پوتین، تهدید کرده بود که روند عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را متوقف می‌کند. او در تهران، «رویکرد بسیار مثبت» مسکو در مذاکرات هفته گذشته استانبول در مورد صادرات غلات اوکراین را تحسین کرد.

در دیدار پوتین و رئیسی به مسائل بازرگانی، انرژی، ترابری و جنگ داخلی سوریه پرداخته شد.

نشست سه‌جانبه روسای جمهوری در مورد سوریه بود و در پی آن، بیانیه‌ای ۱۶ ماده‌ای منتشر شد که مواضع مشترک مسکو، آنکارا و تهران در آن تکرار شده است. این بیانیه بر «نقش پیشگامانه روند آستانه در حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه» تاکید می‌کند.

منظور از «روند آستانه» دیدارهای سه رئیس‌جمهوری است که از آستانه قزاقستان آغاز شد. در این بیانیه ضمن تشکر از رئیسی که میزبانی نشست تهران را بر عهده داشت، اعلام شده است که نشست آتی به دعوت پوتین «در اولین فرصت ممکن» در روسیه برگزار می‌شود.