فرد کرلی، سریع‌ترین مرد جهان

هر سه مدال دو ۱۰۰ متر قهرمانی جهان به آمریکا رسید

فرد کلی ۲۷ ساله که در المپیک توکیو نقره گرفته بود، با زمان ۹.۸۶ ثانیه از خط پایان گذشت تا سریع‌ترین مرد جهان لقب گیرد- ANDREJ ISAKOVIC / AFP

فینال دو ۱۰۰ متر مسابقات دو‌و‌میدانی قهرمانی جهان در اورگان، با برتری دوندگان آمریکایی به پایان رسید و میزبان، هر سه مدال این رشته را درو کرد.

فرد کلی ۲۷ ساله که در المپیک توکیو نقره گرفته بود، با زمان ۹.۸۶ ثانیه از خط پایان گذشت تا سریع‌ترین مرد جهان لقب گیرد. ماروین بریسی و تراویون برامل با زمان ۹.۸۸ ثانیه، به ترتیب دوم و سوم شدند. 

این اولین بار از سال ۱۹۹۱ است که یک کشور به هر سه مدال دو ۱۰۰ متر می‌رسد. کرلی گفت: «می‌دانم که امروز درهای زیادی به روی من باز شد. آینده‌ من روشن است.»

کرلی پیش از این دونده ۴۰۰ متر بود و در سال ۲۰۱۹ به مدال برنز دو ۴۰۰ متر و مدال طلای ۴۰۰ متر امدادی رسیده بود، ولی از سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفت در ۱۰۰ متر شرکت کند. او یک سال بعد از این تغییر رشته، در المپیک نقره گرفت و امسال توانست قهرمان جهان شود.

کرلی روز جمعه، ۱۵ ژوئیه، در مرحله مقدماتی توانست زمان ۹.۷۹ ثانیه را ثبت کند، ولی در فینال با فقط دو صدم ثانیه فاصله، هموطنانش را پشت سر گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین بار که آمریکا توانسته بود مدال‌های دو ۱۰۰ متر را درو کند، ۳۱ سال پیش بود که این افتخار به نام کارل لوئیز، لروی بورل، و دنیس میچل در توکیو ثبت شد. لوئیز در سال ۱۹۸۳ همراه با کالوین اسمیت و امیت کینگ، به موفقیت مشابهی رسیده بود.

کرلی گفت: «خوشحالم که نامم در کنار این بزرگان آورده می‌شود. موفقیتی که آن‌ها در سال ۱۹۹۱ به دست آوردند، ما در سال ۲۰۲۲ تکرار کردیم. این اتفاق فقط سه بار رخ داده و ما بخشی از تاریخیم و این برای من یک دنیا ارزش دارد.»

اوبلیک سویل، دونده جاماییکایی که سریع‌ترین صعودکننده به فینال بود، به رتبه چهارم این رشته رسید و کریستین کولمن آمریکایی که اولین مسابقه بزرگ بعد از پایان محرومیتش را از سر می‌گذراند، ششم شد. او سال ۲۰۲۰ پس از سه بار غیبت در تست دوپینگ، با محرومیتی دو ساله روبه‌رو شد تا المپیک توکیو را هم از دست بدهد.

مارسل جیکوبز، قهرمان المپیک، پیش از مرحله نیمه‌نهایی به دلیل مصدومیت کشاله کنار کشید. دونده‌ ایتالیایی با کسب مدال طلای ۱۰۰ متر المپیک توکیو همه را شگفت‌زده کرد، ولی امسال بیشتر گرفتار مصدومیت بوده است. پزشک تیم ایتالیا در بیانیه‌ای نوشت که حضور او در فینال، می‌توانست «آسیب عضله را تشدید کند».

جیکوبز هم نوشته است: «کناره‌گیری تصمیم دردناکی بود. من جنگجویم و به همین دلیل تصمیم گرفتم که در این مسابقات شرکت کنم. حالا برای اینکه ادامه فصل را به خطر نیندازم و مصدومیتم شدیدتر نشود، این چالش را به تعویق انداختم. قول می‌دهم تلاش کنم تا دوباره شگفت‌زده شوید.»

بیشتر از ورزش