نزاع سیاسی مقتدی صدر و نوری مالکی بالا گرفت 

در چند روز گذشته، انتشار فایل‌ صوتی منتسب به نوری المالکی، بحران سیاسی را در عراق وخیم‌تر از پیش کرده است

در سال‌های پس از حمله عراق به آمریکا، نیروهای صدر و مالکی چندین بار با یکدیگر درگیر شده‌اند-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

بنا به برخی گزارش‌ها، مقتدی صدر، روحانی شیعه و رهبر سیاسی در عراق، از رقیب اصلی خود، نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق و چهره سیاسی نزدیک به حکومت ایران، خواسته است که یا از سیاست کناره‌گیری کند، یا خود را تحویل دستگاه قضایی دهد. این گزارش‌ها در پی انتشار فایل‌ صوتی منتسب به مالکی مطرح شده است که او خود منکر واقعی بودن آن‌ها است. 

صدر روز دوشنبه، ۱۸ ژوئیه (۲۷ تیر ۱۴۰۱)، در توییتر خواهان کنار رفتن مالکی شد. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، او نوشت: «مرگ من مایه شادی اسرائیل، آمریکا، تروریست‌ها، و فاسدان است، اما جای تعجب است که تهدید به مرگ از سوی حزب الدعوه که منتسب به خاندان صدر است، و رهبر آن، المالکی، مطرح می‌شود. لذا از رهبران فراکسیون‌های هم‌پیمان با او و بزرگان عشیره‌اش می‌خواهم که با محکوم کردن مشترک، این فتنه را خاموش کنند.»

این روحانی شیعه، مالکی را متهم کرد که نه فقط خود او، که نیروهای امنیتی و حشد شعبی را هم به بزدلی و فتنه متهم کرده است.

صحنه سیاسی عراق از چند ماه پیش به دو جبهه متخاصم تقسیم شده است. در یک جبهه، مقتدی صدر، برنده اصلی انتخابات سال گذشته، با دو موتلف اصلی خود، ایستاده‌اند: «حزب تقدم» به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس مجلس، که مهم‌ترین جریان سیاسی اهل تسنن در عراق است، و «حزب دموکرات کردستان» به رهبری مسعود بارزانی، که جریان اصلی «اقلیم کردستان» است. در سوی دیگر، احزاب متمایل به حکومت ایران در چارچوب نهاد تازه‌تاسیسی به نام «چهارچوب همکاری» گرد آمده‌اند که نوری المالکی در حال حاضر رهبر آن است. با وجود شکست احزاب شیعه نزدیک به حکومت ایران در انتخابات عراق، این احزاب در همکاری با مالکی و برخی نیروهای سنی و کرد موفق شده‌اند آنقدر نماینده در مجلس داشته باشند که روند سیاسی را در کشور متوقف کنند و از انتخاب رئیس ‌جمهوری و تشکیل دولت جدید جلوگیری کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چند روز گذشته، انتشار فایل‌ صوتی منتسب به نوری المالکی، بحران سیاسی را در عراق وخیم‌تر از پیش کرده است. در این فایل‌ صوتی شنیده می‌شود که مالکی به شدت به صدر حمله می‌کند. در بخشی از آن سخنان می‌شنویم: «مسئله این است که بریتانیایی‌ها می‌خواهند مقتدی صدر را به سیطره بر شیعیان و عراق برسانند و بعد او را بکشند و عراق را بدهند دست سنی‌ها. مسئله شخص من نیست. من می‌توانم بروم در خاندان مالکی پناه بگیرم و دو هزار پیکارجو هم دارم که از من حمایت کنند. دست هیچ کس به من نخواهد رسید. این پروژه بریتانیایی‌ها برقرار است، اما من با آن می‌جنگم و باید از لحاظ سیاسی و نظامی با آن جنگید.»

مالکی در ادامه سخنان خود می‌گوید: «ایران کمک کرد که صدر، به نصرالله [رهبر حزب‌الله لبنان] جدیدی در عراق بدل شود. مقتدی قاتل است. چند نفر را در بغداد کشته؟ آدم‌ربایی، بمب ماشینی. او استاد نیست، بزدل است، خائن است، نادانی از همه‌جا بی‌خبر است… من صدری‌ها را می‌شناسم. در بصره و کربلا و بغداد با آنان جنگیدم. ما سلاح نداشتیم و ایرانی‌ها به آنان موشک‌های پیشرفته دادند و با این حال، باز هم ما پیروز شدیم.»

در سال‌های پس از حمله عراق به آمریکا، نیروهای صدر و مالکی چندین بار با یکدیگر درگیر شده‌اند. مهم‌ترین این درگیری‌ها، در جریان نبرد بصره در سال ۲۰۰۸ بود که آرایش نیروها در آن، کاملا با ادعای مالکی در این سخنان، متفاوت بود. در جریان آن نبرد، ارتش عراق تحت نخست‌وزیری مالکی، عملیات «صوله الفرسان» را اجرا کرد تا نیروهای وفادار به مقتدی صدر («جیش المهدی» وقت) را از این بندر جنوب عراق بیرون کند. نیروهای آمریکا، بریتانیا، پیشمرگه‌های اقلیم کردستان عراق، و شبه‌نظامیان مورد حمایت حکومت ایران، علیه نیروهای مقتدی صدر لشکر کشیدند؛ هرچند، برخی گروه‌های شیعه که مثل خود مقتدی صدر سابقه دریافت حمایت از ایران را داشتند، نیز در کنار «جیش المهدی» جنگیدند. جمهوری اسلامی ایران در پایان دادن به آن غائله و خروج جیش المهدی از بصره نقش داشت. 

مالکی مدعی است که فایل صوتی منتشرشده جعلی است و این سخنان، گفته‌های واقعی او نیست. او می‌گوید که جریان صدر فایل صوتی مزبور را درست کرده است تا او را کنار بزند. آقای مالکی در توییتی ضمن تکذیب منسوب بودن این فایل صوتی به خود، گفت که امیدش «به روابط حسنه با برادران در جریان صدر» است. دفتر مالکی در بیانیه‌ای گفت که انتشار این فایل صوتی در بحبوحه بحران سیاسی عراق، «اقدامی از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده و مشکوک است». 

هفته‌نامه انگلیسی‌زبان «عرب ویکلی» روز دوشنبه، ۱۸ ژوئیه، در تحلیلی نوشت: «اگر این فایل‌ صوتی واقعی باشد، به این معنی است که مالکی به این نتیجه رسیده است که جنگ داخلی شیعیان برای شکستن بن‌بست بین او و صدر، اجتناب‌ناپذیر است.» 

مالکی در این فایل صوتی می‌گوید: «عراق در آستانه جنگی ویرانگر است که هیچ کس از آن سالم بیرون نمی‌آید، مگر این‌که پروژه مقتدی صدر، مسعود بارزانی، و محمد الحلبوسی را شکست دهیم. اگر پروژه‌شان را شکست دهیم، عراق زنده می‌ماند و اگر موفق به این کار نشویم، عراق وارد حوزه خطر می‌شود.»

بیشتر از جهان