کاظمی: آشتی ایران و عربستان سعودی به نفع عراق است

جو بایدن از نخست‌وزیر عراق به‌دلیل نقشی که در تسهیل گفت‌و‌گو بین ایران و عربستان سعودی ایفا کرده است تقدیر کرد

مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، جمعه شب در گفت‌و‌گویی با اَسوشیتدپرس گفت آشتی بین ایران و عربستان سعودی در جهت منافع ملی بغداد است و به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک می‌کند.

بغداد در مذاکرات ایران و عربستان سعودی در نقش میانجی حضور دارد؛ این در حالی است که عراق خود ماه‌ها است درگیر بحرانی سیاسی است که در آن درگیری اصلی بین احزاب و شبه‌نظامی‌های طرفدار جمهوری اسلامی و مخالفان متنوع آن‌ها است.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که کشورش به میانجی‌گری و تشویق گفت‌و‌گو بین تهران و ریاض ادامه می‌دهد و افزود: «عراق در آشتی سعودی و ایران نقش داشته و چندین جلسه موفق و مفید برگزار شده‌ و در زمینه‌های بسیاری آشتی صورت گرفته است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از کاظمی به‌دلیل نقشی که در تسهیل گفت‌و‌گو بین ایران و عربستان سعودی ایفا کرده است تقدیر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاظمی در مسیر پرواز به جده با آسوشیتدپرس گفت‌و‌گو کرد؛ در این بندر سعودی واقع در کرانه دریای سرخ، او همراه بایدن در نشست بین‌المللی مهمی با حضور سران شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس به‌اضافه مصر و اردن شرکت داشت.

نخست‌وزیر عراق روز شنبه ۲۵ تیر، در دیداری دوجانبه با بایدن، از «رابطه راهبردی و دوستانه» بین بغداد و واشنگتن صحبت کرد و از آمریکا به‌دلیل همکاری در مقابله با گروه‌های تروریستی تشکر کرد. بایدن گفت از دموکراسی در عراق پشتیبانی می‌کند و افزود: «می‌خواهم شما و مطبوعات بدانید که ما می‌خواهیم تا جایی که می‌توانیم در این زمینه مفید باشیم.»

در پی دیدار بایدن و کاظمی، بیانیه مشترک عراق و آمریکا منتشر شد که بر تعهد دو کشور به توافق راهبردی دوجانبه در زمینه همکاری‌های امنیتی، اقتصادی و امدادی تاکید دارد. این توافق همچنین ادامه کمک نظامی آمریکا به عراق در مبارزه با داعش را شامل می‌شود.