آیا حیوانات خانگی به کرم ضدآفتاب نیاز دارند؟

آفتاب سوختگی نه تنها برای حیوانات دردناک است، بلکه می‌تواند به مشکلات جدی‌تر منجر شود

حیوانات خانگی نیز درست مانند انسان‌ها در هوای گرم مستعد آفتاب‌ سوختگی‌اند - Canva

موج گرما به سراغ بریتانیایی‌ها آمده است و با توجه به آن‌که دمای هوا در لندن به ۴۰ درجه سلیسیوس (سانتیگراد) خواهد رسید نگرانی‌هایی در مورد سلامت حیوانات خانگی به وجود آمده است.

سازمان هواشناسی بریتانیا روز جمعه نخستین هشدار آب‌وهوای بسیار گرم را که شامل قسمت اعظم انگلستان می‌شود صادر کرد.

در این بیانیه هشدار داده‌اند «دوره گرمای استثنایی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه موجب بروز اثرات منفی گسترده‌ای بر مردم و زیرساخت‌ها می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما دوستان چهارپا و پشمالوی ما نیز دستخوش این اثرات منفی خواهند شد.

دامپزشکان به دارندگان حیوانات خانگی هشدار دادند طی این موج گرما از خنک نگه داشتن حیواناتشان اطمینان حاصل کنند و به آنان توصیه کردند در آفتاب وسط روز آن‌ها را بیرون نبرند و مطمئن شوند آب فراوان می‌نوشند.

اما یک نکته که شاید بسیاری ندانند استفاده از کرم ضد آفتاب برای آن‌ها است. در ادامه سارا داوسن، پرستار حیوانات و مدیر بخش دعاوی گروه منی‌پتز (ManyPets) در مورد دلایل انجام این اقدام حفاظتی بیشتر، توضیح می‌دهد.

آیا حیوان خانگی‌ام نیاز به کرم ضد آفتاب دارد؟

داوسن می‌گوید: «حیوانات خانگی نیز درست مثل انسان‌ها در هوای گرم مستعد آفتاب‌ سوختگی‌اند و حیواناتی که پوستشان از نور خورشید آسیب ‌دیده است یا به مدت طولانی در معرض آن بوده‌اند ممکن است دچار عواقب جدی شوند. آفتاب سوختگی نه تنها برای حیوانات دردناک است، بلکه می‌تواند به مشکلات جدی‌تر و تشدید مشکلات زمینه‌ای آن‌ها منجر شود.»

او افزود گربه‌ها به‌ویژه در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند، مخصوصا گربه‌های سفید که رنگ پوست روشنی دارند و نیز نژادهای بی‌مو.

«به همین ترتیب، سگ‌های بی‌مو، سگ‌هایی با پشم‌های سفید یا نازک و سگ‌هایی که رنگدانه‌های روشن یا سفید بر گوش‌ها، چشم‌ها یا بینی‌شان دارند، وقتی بیرون در معرض نور خورشید و پرتو فرابنفش قرار می‌گیرند، بیشترین نیاز را به محافظت در برابر نور خورشید دارند.»

از چه نوع کرم ضد آفتابی باید برای حیوان خانگی‌ام استفاده کنم؟

داوسن می‌گوید: «سرپرستان حیوانات خانگی باید مراقب باشند از محافظ‌های ضد آفتاب مناسب برای حیوانات خانگی استفاده کنند، زیرا سایر گونه‌ها ممکن است حاوی مواد سمی برای حیوانات خانگی باشند.»

«کرم ضد آفتاب نباید حاوی اکسید روی یا پارا آمینو بنزوئیک اسید (پی‌ای‌بی‌ای) (PABA) باشد، زیرا این مواد برای حیوانات سمی است.

«چنان‌که می‌دانیم سگ‌ها اغلب خود را می‌لیسند، پس باید مراقب باشیم چیزهای مضر نخوردند. همچنین توصیه شده است کرم‌های ضد آفتاب بی‌بو، ضد آب و حداقل با اس‌پی‌اف ۱۵ (SPF 15) انتخاب کنیم تا از ایجاد حساسیت تا حد ممکن جلوگیری شود.»

داوسن می‌افزاید برخی از کرم‌های ضد آفتاب مخصوص سگ، برای گربه‌ مناسب نیست، بنابراین باید برچسب (محصول) را بررسی کنیم و از کرمی مناسب برای هر دو گونه یا مخصوص گربه‌ استفاده کنیم.

به کدام قسمت‌ها باید بیشتر کرم ضد آفتاب بزنیم؟

داوسن می‌گوید: «قسمت‌هایی از بدن حیوان خانگی‌تان را در نظر بگیرید که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، مانند صورت، کمر و شکم.»

«سپس قسمت‌هایی را در نظر بگیرید که رنگدانه‌های روشن دارند، زیرا این‌ها قسمت‌های آسیب‌پذیرتر هستند.

«این نواحی شامل روی بینی، گوش‌ها، پوست اطراف لب‌ها، کشاله ران و قسمت داخلی ران‌ها می‌شود- هر جایی که پوشش موئی زیادی نداشته باشد نیز نیاز به توجه ویژه دارد.»

چند وقت یک‌بار باید برای حیوان خانگی‌ کرم ضد آفتاب بزنیم؟

داوسن می‌گوید: «دارندگان حیوانات خانگی باید حدود ۲۰ دقیقه قبل از این‌که حیوان خانگی‌شان بیرون برود و در معرض نور خورشید قرار گیرد از کرم ضد آفتاب استفاده کنند، در این مدت باید حیوان خانگی‌تان را تحت نظر داشته باشید تا مطمئن شوید کرم را نمی‌خورد - و پس از استفاده، مراقب باشید تا قبل از جذب کامل کرم آن ‌را لیس نزند.»

«تا زمانی که حیوان خانگی‌تان در حال بازی زیر نور خورشید است، سعی کنید کرم ضد آفتاب را هر چهار تا شش ساعت یا بلافاصله پس از آن‌که برای خنک کردن خود در آب پرید تجدید کنید.»

© The Independent

بیشتر از زندگی