آیا سفر بایدن به عربستان سعودی بر قیمت بنزین آمریکا تاثیر خواهد گذاشت؟

با نزدیک شدن انتخابات میان‌دوره‌ای، این موضوع بر دوش رئیس‌جمهوری سنگینی می‌کند

زمانی که جو بایدن نخستین سفرش در مقام رئیس‌جمهوری را برای ماموریتی چندموضوعی به خاورمیانه آغاز کرد، مسئله همیشگی دولتش بر ذهن کاخ سفید و رسانه‌ها سنگینی می‌کرد: بهای نفت. 

این موضوع که آیا بایدن مستقیم از رهبران عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس خواهد خواست تولید را افزایش دهند یا خیر، در روزهای اخیر به جدیدترین نمونه ماهیت متناقض تیم مطبوعاتی بایدن در کاخ سفید تبدیل شده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در پایان ژوئن در جریان نشست مطبوعاتی مادرید به‌وضوح اعلام کرد که از رهبران منطقه درخواست نخواهد کرد که تولید را افزایش دهند.

بایدن روز ۳۰ ژوئن گفت: «نه، قصد ندارم از آن‌ها چنین چیزی بخواهم. همه کشورهای حاشیه خلیج فارس در نشست حضور دارند. به آن‌ها اشاره کرده‌ام که فکر می‌کنم به‌طور کلی باید تولید نفت را افزایش دهند، منظورم فقط عربستان سعودی نبود. امیدوارم ببینیم که در جهت منافع خودشان به این نتیجه رسیده‌اند که این کار معقولی است.»

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «هدف این سفر این نیست.»

با این حال چند روز بعد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، بیانیه‌ای صادر کرد که دقیقا خلاف سخنرانی کاخ سفید بود: «او قصد دارد از تمام ابزار موجود در جعبه ابزارش برای اطمینان از عرضه جهانی کافی انرژی و کاهش بهای بنزین برای خانواده‌های کارگر آمریکایی در پمپ بنزین استفاده کند.»

او افزود که دولت بایدن تلاش خواهد کرد تا «اطمینان حاصل کند» بر بهای بنزین «تاثیر مثبتی» دارد.

سالیوان گفت: «ما دیدگاه کلی خود را [در جریان سفر به عربستان سعودی] بیان خواهیم کرد...‌ که معتقدیم به‌منظور حمایت از اقتصاد جهانی و مصرف‌کننده آمریکایی در پمپ بنزین، عرضه جهانی باید به مقدار کافی باشد.»

بایدن این هفته در مقاله‌ای نوشت که دولت عربستان سعودی «با کارشناسان من، برای کمک به ثبات بازارهای نفت با سایر تولیدکنندگان اوپک همکاری می‌کند»، اما اشاره نکرد که آیا در این سفر بر موضوع عرضه جهانی نفت تاکیدی خواهد کرد یا خیر.

با این حال، سفیر پیشین آمریکا در عربستان سعودی روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت گفت که هدف بایدن بسیار گسترده‌تر از افزایش تولید نفت است. دکتر جوزف وستفال گفت رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش است تا روابط با عربستان سعودی را که در دوران دولت‌های اوباما و ترامپ خراب شده بود بازسازی کند، به این امید که در آینده مانع بروز این نوع شوک‌ها به عرضه جهانی شود.

دکتر وستفال که در دوره دوم معاونت ریاست ‌جمهوری بایدن، خدمت می‌کرد گفت: «فکر نمی‌کنم [بایدن] انتظار داشته باشد که عربستان سعودی بتواند تولید نفت خود را افزایش دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر پیشین آمریکا افزود: «مازاد ظرفیت آن‌ها اکنون بسیار بسیار اندک است. آن‌ها نمی‌خواهند با مصرف آن خطر کنند، بنابراین فعلا نفت بیشتری وجود ندارد که بتوانند پمپ کنند و او این را می‌داند.»

دکتر وستفال در پایان گفت که در عوض، هدف بایدن متقاعد کردن کشورهای اوپک برای همکاری بیشتر با غرب برای جلوگیری از بحران‌های آینده است.

او گفت: «مطمئنم آنچه می‌خواهد بگوید این است که باید با اوپک بهتر همکاری کنیم تا عرضه و قیمت‌ را در آینده برای تمام اقتصادهایمان تعیین کنیم.»

البته گذشته از بهای نفت، چند موضوع دیگر نیز وجود دارد که بایدن امیدوار است در جریان نشست‌های فردا و شنبه به آن‌ها بپردازد. ایالات متحده آمریکا به‌طور کلی بر همکاری منطقه‌ای بیشتر بین کشورهای خلیج‌فارس در مورد مسائل امنیتی و تجاری اصرار دارد و امیدوار است از موفقیت‌های دولت ترامپ در تلاش برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و همسایگانش استفاده کند. بایدن اولین رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد بود که این هفته در راستای بخشی از آن تلاش، مستقیم از اسرائیل به جده در عربستان سعودی پرواز می‌کند.

دکتر وستفال به ایندیپندنت گفت که عربستان سعودی مشتاق بازسازی روابطش با ایالات متحده آمریکا، حتی با وجود افزایش سرمایه‌گذاری روسیه و چین، بوده است، زیرا به گفته او پادشاهی سعودی همچنان آمریکا را شریک قابل‌اعتمادتری می‌داند.

اما صرف‌نظر از اینکه آیا بایدن واقعا از مقام‌های سعودی یا همتایان آن‌ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس درخواست افزایش تولید نفت می‌کند یا نه، ممکن است اکنون موضوع بحث‌برانگیزی باشد، زیرا قیمت بنزین که اندکی قبل از آغاز سفر رئیس‌جمهوری آمریکا رو به کاهش گذاشت، اکنون به میزان زیادی بالا رفته است و از اوج تاریخی‌اش که درست چند هفته پیش به آن رسیده بود، دور شده است.

به گفته کارشناسان، این روند احتمالا به دلایل زیادی ازجمله نشانه‌هایی از رکود اقتصادی در چین و کاهش تقاضای داخلی بنزین در ایالات متحده آمریکا ادامه خواهد یافت.

تحلیلگران انجمن خودروی آمریکا (AAA) روز پنجشنبه در یک پست وبلاگی اشاره کردند که مصرف‌کنندگان «به احتمال زیاد شاهد کاهش قیمت در پمپ بنزین خواهند بود».

دوین گلادن، مدیر امور فدرال انجمن خودروی آمریکا در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت گفت: «انتظار داریم روند نزولی قیمت نفت ادامه پیدا کند.» و افزود که این روند احتمالا تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت، گرچه به این نکته نیز اشاره کرد که ممکن است حوالی تعطیلات روز کارگر تقاضا کمی افزایش یابد.

از روز دوشنبه، قیمت بنزین در سراسر کشور به‌طور متوسط هفت سنت کاهش یافته است، کاهش شدیدی که میانگین قیمت ملی را به ۴.۶۰ دلار در هر گالن رسانده است. 

برایان دیز، رئیس شورای ملی اقتصاد، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با یاهو! فایننس اعلام کرد که دولت بایدن برای تثبیت عرضه جهانی، هر کاری انجام می‌دهد و برای کاهش بیشتر قیمت‌ها «با فوریت اقدام می‌کند».

او گفت: «از منظر خودمان، برای حفظ پویایی [کاهش قیمت‌ها] بر انجام هر کاری که می‌توانیم متمرکز شدیم. منظورم افزایش عرضه جهانی است. همان موضوعی که رئیس‌جمهوری با گروه ۷ (G7) بر آن متمرکز بود، تلاش برای رفتن به سمت آنچه سقف قیمت نفت روسیه می‌‌خوانیم. این امر موجب ثبات عرضه جهانی نفت می‌شود و در عین‌ حال، درد اقتصادی را حقیقتا بر ولادیمیر پوتین متمرکز می‌کند.»   

© The Independent

بیشتر از جهان