آمریکا و اسرائیل «اعلامیه اورشلیم» را امضا کردند

در اعلامیه اورشلیم، بر جلوگیری قطعی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید شده است

آمریکا و اسرائیل در اعلامیه مشترکی موسوم به «اعلامیه اورشلیم» تاکید کردند که هرگز به ایران اجازه داده نخواهد شد که به سلاح هسته‌‌ای دست پیدا کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلامیه همکاری استراتژیک دو کشور، موسوم به «اعلامیه اورشلیم» را امضا کردند.

در این اعلامیه، بار دیگر بر پیوندهای ناگسستنی بین دو کشور و تعهد پایدار ایالات متحده در قبال امنیت اسرائیل تأکید شده است.

در اعلامیه اورشلیم، آمریکا بر تعهد همیشگی خود برای حفظ و تقویت توانایی اسرائیل برای بازدارندگی دشمنانش و دفاع از خود در برابر هر گونه تهدید یا ترکیبی از تهدیدها تاکید کرده است.

آمریکا همچنین تاکید کرده که این تعهدات دوجانبه و مقدس، نه تنها تعهداتی اخلاقی، بلکه تعهداتی راهبردی هستند که برای امنیت ملی خود ایالات متحده نیز بسیار مهم است.

در این اعلامیه، آمریکا همچنین قاطعانه تعهد داده است که هرگز اجازه ندهد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و این کشور از همه عناصر ملی خود استفاده خواهد کرد تا مطمئن شود که تهران از بمب اتمی دور نگه داشته می‌شود.

در اعلامیه اورشلیم همچنین بر تعهد ایالات متحده برای اجرای کامل مفاد یادداشت تفاهم تاریخی ۳۸ میلیارد دلاری تاکید شده و همچنین این موضوع مورد توافق قرار گرفته که تهدیدها و شرایط جدید در این تفاهم‌نامه بازتاب یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اعلامیه اورشلیم، واشنگتن کمک‌های مالی بیشتری برای دفاع موشکی در اختیار اسرائیل خواهد گذاشت.

در این اعلامیه همچنین بر پیگیری پیمان ابراهیم، که به دنبال عادی‌سازی مناسبات اسرائیل و کشورهای عرب منطقه است، تاکید شده است. ​​

در این اعلامیه دو کشور بر سر جنگ روسیه و اوکراین نیز به توافقاتی دست یافته‌اند. اسرائیل بر خلاف آمریکا، در محکوم کردن اسرائیل چندان پیش نرفته و از پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه خودداری کرده است.

با این حال، در اعلامیه اورشلیم آمده است: «ایالات متحده و اسرائیل ضمن ابراز نگرانی‌های خود در مورد حملات جاری علیه اوکراین، تعهد خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را تکرار و بر اهمیت ادامه کمک‌های بشردوستانه به مردم اوکراین تأکید می‌کنند.»

در این اعلامیه همچنین به مسئله اسرائیل و فلسطینی‌ها پرداخته و گفته شده، شکاف‌هایی در وحدت در مسئله فلسطین مشهود است. دو کشور متعهد می‌شوند که به گفتگوها در مورد روابط اسرائیل و فلسطین ادامه دهند و حماس و حملات تروریستی اخیر را محکوم کنند.»

اسرائیل و آمریکا علی‌رغم برخی اختلاف‌نظرها در این زمینه، در این اعلامیه تاکید کرده‌اند که هر دو طرف متعهد به تقویت اقتصاد فلسطین و بهبود کیفیت زندگی فلسطینیان هستند.

در اعلامیه اورشلیم همچنین دو طرف توافق کردند که برای از سرگیری روند برنامه لغو روادید آمریکا برای شهروندان اسرائیلی، همکاری خود را از سر گیرند.

دو کشور در این اعلامیه همچین با انتقاد از یهودستیزی، تاکید کرده‌اند که «هر زمان که انتقاد مشروع، به تعصب و نفرت یا تلاش برای تضعیف جایگاه مشروع اسرائیل در میان خانواده ملت‌ها تبدیل شود، به آن پاسخ خواهند داد.»

بیشتر از جهان